تحلیل بازار امروز 7شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 7شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 7شهریور 1401

1) امروز شاهد بازاری بودیم از دو سال ریزش و رکود خسته شده است. به هر حال این صنعت هم تعدادی فعال و تعدادی کسب و کار دارد و نمی شود تا ابد فروشنده بود.

یک جایی باید به یک دلیلی چنگ انداخت و در سمت خرید قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در حد 3200 میلیارد تومن و بازده نیم درصدی شاخص هم وزن در مقابل بازده یک دهم درصدی شاخص کل که حاکی از عملکرد بسیار خوب شرکت های کوچک و متوسط نسبت به شرکت های بزرگ دارد.

بازاری که به نتیجه رسیده در سهم های بزرگ و باشناور بالا هر چقدر هم قیمت جذاب و ارزنده باشد بازهم بازارگردانی، حقوقی یا بالاخره یک در راه مانده ای پیدا می شود تا عرضه کند، به سهم های کوچک و متوسط پناه برده.

حالا امثال ما سهم های پی به ای پایین یا طرح توسعه دار می خرد، کسانی که دارایی دوست دارند سهم های دارایی محور و پروژه بازها هم زدن زیر سهم ها را امتحان می کنند. البته ارزش بازار شرکت های کوچک در مقابل سایر دارایی ها به قدری کوچک شده بعید است خریدار با هر فلسفه ضرر و زیان سنگین بکند.

2) امروز اولین روزی بود که شاهد حضور سهم های 7 درصدی در بازار بودیم. بالاخره بعد از بیش از یک دهه دامنه نوسان 2 درصدی در سهم های واجد شرایط به 7 درصد رسید. هر چقدر قید و بند معاملاتی در بازار کمتر شود روز به روز شاهد معاملات کاراتری خواهیم بود.

بازار بدون صف خرید و صف فروش نیاز به بررسی بیشتر برای تصمیم گیری در مورد خرید و فروش دارد که در ماه های اخیر در نمادهای با دامنه بازتر به خوبی شاهد این بودیم. یعنی مثلا سهم صف فروش خاصی تجربه نکرده ولی اصلاح قابل توجهی داشته یا برعکس سهم بدون صف خرید قابل توجه و پایدار رشد مطلوب تجربه کرده است.

3) امروز بازار نمادهایی که گزارش مرداد ماه به نسبت خوبی داشتند را می خرید. در واقع همانگونه که گفتم بالاخره معامله گر بنیادی هم در این بازار کم نیست. همچنین مثلا گروه دارو به خاطر برچیده شدن کامل ارز ترجیحی مورد اقبال قرار گرفت. اما کماکان تمایل بازار بیشتر به خرید سهم هایی است که از کف تشکیل شده در ماه های اخیر فاصله زیادی نداشته باشد.

در واقع با وجود اینکه بازار در یک ماه اخیر شرایط بهتری پیدا کرده ولی کماکان کسی دنبال سقف جدید نیست.

4) امروز نمادهای زراعی که اخیرا روند مطلوبی به خود گرفته اند مجددا در مثبت معامله شدند. همچنین برخی نمادهای غذایی و قندی. از مثبت های جالب توجه دیگر می توان به لیزینگی ها و برخی قطعه سازها اشاره کرد. نمادهای شوینده و لاستیک نیز مورد توجه بودن. در کل بازار به دنبال نماد می گردد و این جنب و جوش برای پیدا کردن گزینه سرمایه گذاری باعث امیدواری در ایجاد روند صعودی می شود.

یک اتفاق جالب دیگر مثبت باز شدن نمادهای بسته شده در یکی دو هفته اخیر است. مثلا کگاز و ولبهمن مثبت و با صف خرید باز شدند. اینکه بازار بسته بودن را همراه با جایزه در نظر می گیرد نیز جالب است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد