تحلیل بازار امروز 4 مهر 1401

تحلیل بازار امروز 4 مهر 1401

تحلیل بازار امروز 4 مهر 1401

 

1) یک برگشت خفیف با ارزش معاملات خرد 2200 میلیارد تومنی در یک روز بین تعطیل و بازاری که کمی از فشار سه هفته منفی اخیر خارج شد. بیشترین توجه به نمادهای خودرویی و فراکاب ها و برخی غذایی ها بود. البته در کل تعداد نماد مثبت نسبت به چند وقت اخیر افزایش پیدا کرده است. این روزها با هر بورسی صحبت می کنی به شدت ناامید و خسته از ادامه این وضعیت رکودی بازار سهام است.

2) سازمان بورس در روزهای اخیر کمی در پیگیری مشکلات بازار سرمایه فعلا شده است. نامه ی 8 بندی رئیس سازمان بورس به معاون اول رئیس جمهور در همین راستا بوده است. از طرف دیگر در مورد بودجه نیز اقدام به تشکیل کمیته پیگیری مسائل مرتبط با بازار سرمایه در تعامل با سازمان برنامه و بودجه نموده است.

می دانم بسیاری از ما از عملکرد همه ی ارکان دولت و همچنین سازمان بورس در مورد پیگیری مشکلات بازار سهام ناراحت هستیم اما یک واقعیت را باید در نظر گرفت صنفی در مسائل اقتصادی می تواند منافع خودش را حداکثر کند که پیش از وقوع مشکلات به دنبال لابی باشد. شایسته است هلدینگ های سرمایه گذاری، نهادهای مالی و حتی سرمایه گذاران حقیقی از راه های مختلف برای پیگیری منافع خصوصا در سازمان برنامه و بودجه وارد عمل شوند.

3) گزارش عملکرد شهریورماه شرکت ها در حال انتشار است. تا الان در گروه سیمان برخی شرکت های گزارش خوبی داده اند مانند #ساراب #ساوه #سدور #سغرب و غیره. گزارشهای خوب صنعت سیمان از این جهت اهمیت دارد که با وجود رکود نسبی حاکم بر ساخت و ساز در کشور اینکه شرکت ها در مناطق مختلف کماکان تناژ فروش خوب دارند چشم انداز یک ساله ی خوبی برای صنعت ترسیم می کند.

در گروه غذایی هم شاهد گزارش های خوب بودیم به عنوان مثال می توان به غسالم غمهرا اشاره کرد. #کرازی هم تابستان را خوب به اتمام رساند و اگر بقیه شیشه سازان هم به همین شکل گزارش دهند می توانند جذاب باشند.

4) معمولا وقتی بازار در دور منفی می افتد فراکاب ها جزو نمادهایی هستند که بیشترین اصلاح را تجربه می کنند. زمانی هم که فعالان کف بازار احساس کنند ممکن است بازار برگشت داشته باشد جزو اولین نمادهایی هستند که به سراغ آنها می روند. امروز شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در این نمادها بودیم. شاید معامله گران حرفه ای احساس کردند قرار است بازار رشدی کند و شانس خودشان را در این نمادها امتحان کرده اند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد