تحلیل بازار امروز 4 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 4 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 4 مرداد 1402

درجا

کلیت بازار درجاست که البته این به معنی درجا بودن همه ی سهم ها نیست. امروز خیلی جالب بود، بازار دوبار بین خریدارها و فروشنده ها دست به دست شد. در نتیجه شاخص کل کمی منفی و شاخص کل هم وزن کمی مثبت بسته شد. ارزش معاملات خرد هم البته تعریفی نداشت و به زور به 4300 میلیارد تومان رسید. از نظر مثبت و منفی بودن هم بازار درهمی داشتیم و کلا روند خاصی مبتنی بر صنعت یا خبر کلی نداشتیم.

افت تولید خودرو

ایران خودرو گزارش عملکرد تیرماه را منتشر کرد و مهمترین نکته ای که این گزارش نشان می دهد، افت تولید خودرو در این گروه در این ماه نسبت به ماه های اخیر و همچنین برنامه های عملیاتی است. هفته ی آینده نیز شاهد تعطیلات تابستانی شرکت های خودرویی خواهیم بود. کارشناسان معتقد هستند ادامه ی رویه قیمت گذاری دستوری و همچنین عدم تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعه در ماه های آینده باعث افت تولید خودرو در ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت ها خواهد شد. اولین نشانه ها از این پیش بینی در حال نمود پیدا کردن است.

همه می دانیم بخش عمده ای از پول داغ جامعه با پیش فروش دو تا سه ساله خودرو جمع و جور شده است، اگر افت تولید خودرو به شکلی باشد که تحویل ها را دچار مشکل کند، آن موقع نتایج بسیار بدی در بازار خودرو و همچنین کلیات اقتصاد شاهد خواهیم بود. فعلا زود است که بگوییم این اتفاق خواهد افتاد، اما قیمت گذاری دستوری و عدم تخصیص ارز اگر ادامه پیدا کند، قطعا پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت.

آفت شرکت های غیربورسی

بسیاری از شرکت های بورسی، سهامدار شرکت های غیربورسی هستند که اتفاقا بخش عمده ای از سود آنها ناشی از همین شرکت هاست. پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که زیرمجموعه شستا (از طریق تاپیکو) است و پالایشگاه گاز سپهر پارسیان که زیرمجموعه ی بانک پارسیان (از طریق گروه مالی پارسیان) و نفت پارس است، از جمله معروف ترین کیس های غیربورسی هستند که تاثیر بسیاری بالایی بر سودآوری شرکت های سهامدار بورسی خودشان دارند. سال گذشته بیش از نصف سود شستا ناشی از پالایشگاه نفت ستاره بوده است.

سهامداران تاپیکو و شستا اما سالی یکبار از وضعیت این پالایشگاه مطلع می شوند. سال گذشته در همین اوایل مردادماه صورت های مالی نفت ستاره در کدال منتشر شده و از آن موقع، سهامداران هیچ اطلاعی از وضعیت این پالایشگاه نداشتند. این آفت باعث می شود سهامداران خرد بدون اطلاع از وضعیت سرمایه گذاری خودشان اقدام به خرید و فروش بکنند و چه بسا به دلیل عدم اطلاعات از اخبار مثبت یا منفی متضرر شوند. این روزها سهامداران پرشمار تاپیکو و شستا منتظر عملکرد ستاره هستند.

وپارس

در مجمع بانک پارسیان از طرف مدیرعامل این بانک عنوان شد که پرونده ی طولانی مدت یک بدهکار بزرگ به این بانک مشخص شده و ایشان امیدوار بودند که ظرف چند روز رای جلسه نهایی دادگاه در مورد تصرف اموال بدهکار به جای مطالبات یا بخشی از مطالبات منتشر شود. بعد از مجمع نماد بانک بدون شفاف سازی در این مورد باز شد. امروز بعد از یک افت سنگین نماد بانک پارسیان با صف خرید همراه شد. حالا باید دید آیا باز هم اخبار نهانی رد و بدل شده و باعث تشکیل صف خرید شده است، یا نه معاملات امروز و صف خرید سنگین ناشی از عرضه و تقاضای معمولی در این نماد بوده است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد