تحلیل بازار امروز 4 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 4 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 4 تیر 1402

 

مثبت کمتر از انتظار

بازار مثبتی را تجربه کردیم اما این مثبت کمتر از انتظارات بود. با توجه به تحولات مثبت در روز گذشته خصوصا نامه ی تغییر نرخ پایه فرآورده های پتروپالایشی این انتظار را بوجود آمد، که امروز بازار مثبت تر از چیزی باشد که تجربه کردیم. ارزش معاملاتی در روز جاری به 7800 میلیارد تومان رسید بازگشت بانکی ها به گردونه معاملات نسبت به روزهای اخیر کمی ارزش معاملات بهبود پیدا کرد. البته بانکی ها مثل سال های قبل، بازگشایی بعد از مجمع مطلوبی نداشتند. به هر حال یکی از قدیمی ترین باورهای ارزش زا در بورس ایران تقسیم سود است و هر شرکتی سود خوبی تقسیم نکند حداقل در مواقعی از سال، خصوصا بعد از مجامع مورد قهر سهامداران قرار می گیرد. شاید با گزارش های بهار این قهر زیاد طول نکشد.

مقایسه سود نقدی

امروز داشتم دو نماد را باهم مقایسه می کردم. #وبملت #کساوه کیس هایی بودن که امروز از نظر عملکرد در مجامع به آنها کردم. #وبملت در 10 مجمع گذشته، در شش مجمع سود تقسیم کرده و در 4 مجمع امکان تقسیم سود نداشته. بجز سال 93 که 79 درصد سود و در سال 94 که 20 درصد سود تقسیم شده، در بقیه سالها درصد تقسیم سود این شرکت 10 درصد یا کمتر بوده است. خصوصا از سال 95 به این طرف یا سودی تقسیم نشده، یا درصد تقسیم سود 10 درصد و کمتر بوده. بازده نقدی این نماد یعنی سود به قیمت قبل از مجمع، در 8 سال گذشته صفر یا حداکثر دو و نیم درصد بوده. به لحاظ ریالی نیز در 4 سال گذشته سود تقسیمی رشدی نداشته و بهترین سود نقدی همین 130 ریال اخیر بوده است.

در همه ی سالها بعد از مجمع شاهد افت قیمت این نماد بودیم. حال به سراغ #کساوه برویم. در 10 سال گذشته کمترین درصد تقسیم سود 53 درصد و بیشترین درصد تقسیم سود 101 درصد بوده و کمترین بازده نقدی سال 99 (به دلیل حباب بورس) یعنی 2 درصد بوده اما در بقیه سالها عمدتا 10 درصد یا بیشتر بوده است. از نظر ریالی نیز در 4 سال گذشته تقریبا هر سال سود نقدی پرداختی بیشتر از تورم رشد کرده است. مثلا سود تقسیمی امسال نسبت به سال قبل نزدیک 70 درصد رشد کرده است. در بیشتر مواقع نیز بعد از مجمع شاهد رشد قیمت در این نماد بودیم. علی رغم همه ی داستان هایی که می شنویم، کماکان تقسیم سود بهترین دستاویز سهامداران در بورس ایران است و به نظر نمی رسد در سال های آتی نیز این جایگاه بالا از اینگونه نمادها گرفته شود.

تقاضا در فراکاب

معمولا نمادهای فراکاب اولین نمادهایی هستند که در صورت انتظار رشد بازار مورد توجه قرار می گیرند. امروز اول کالا و انرژی و پشت سر آنها فرابورس و بورس مورد توجه بودند و معاملات خیلی بهتری نسبت به روزهای اخیر داشتند. البته مواقعی هم بوده که این انتظارات برآورده نشده است. فعلا ریسک پذیرها به پیشواز یک رشد رفته اند. باید ببینیم چقدر این انتظارشان برآورده می شود.

عملکرد بد بعد از تعادل

عرضه های اولیه اخیر اکثرا بعد از تعادل دچار یاس فلسفی می شود و عملکرد نچندان جالبی از خودشان به جای می گذارند. در واقع اکثر نمادهای عرضه اولیه از روز عرضه تا روز تعادل یک مسیر بدون توقفی را طی می کنند و دقیقا از روز تعادل وارد مارپیچ فرسایش می شوند. به نظر می رسد عرضه شرکت هایی که به قول معروف لخت هستند و چندان چشم انداز رشدی ندارند، اصلی ترین دلیل این عملکرد بعد از تعادل بوده است. عرضه سهم هایی بدون چشم انداز رشد و توسعه نفعی برای بازار ندارد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد