تحلیل بازار امروز 4بهمن1401

تحلیل بازار امروز 4بهمن1401

تحلیل بازار امروز 4بهمن1401

1) امروز در بازار شرایط جالبی داشتیم. هم تعداد نماد منفی و اتفاقا صف فروش زیاد بود و هم برعکس نمادهای مثبت و صف خرید یا نزدیک صف خرید هم زیاد بودند. البته به طور کلی قیافه بازار منفی به نظر می رسید و کمی تعداد نماد منفی بیشتر از تعداد نماد مثبت بود. ارزش معاملات خرد افت قابل توجهی داشت و در حدود 6900 میلیارد تومان ثبت شد و در حالی که شاخص کل نیم درصد منفی خورد، شاخص کل هم وزن یک دهم درصد مثبت خورد و شاهد یک واگرایی بین رفتار سهم های کوچک-متوسط و سهم های بزرگ بودیم.

مداخله های زیاد در بازارها از سوی نهادی مختلف و ریز و درشت، تحت تاثیر قراردادن درآمد و سود شرکت ها و نامه نگاری های متعدد باعث شده تا اعتماد بازار حداقل در سهم های بزرگ به آینده کم شود. همین باعث شده است که در سهم های کوچک و متوسط که این مداخله ها حداقل در دوره های اخیر کمتر بوده یا کمتر در درآمد و سود شرکت ها اثر داشته شاهد حضور فعال خریداران و معاملات رو به بالا باشیم اما در طرف مقابل سهم های بزرگ اکثر معاملات خوبی نداشته باشند.

2) بورس کالا مجددا داغ شده است. برای محصولات مختلف پتروشیمی، صنعتی و معدنی شاهد افزایش تقاضا و رقابت هستیم. این روند رقابت برای خرید کالا در بورس کالا روز گذشته و امروز مشاهده می شد. در آخرین مورد در روز جاری ورق گالوانیزه تا 37 میلیون تومان در هر تن رقابت شد.

معمولا تجار و تولیدکنندگانی که از بورس کالا کالا خریداری می کنند، دید خوبی نسبت به روند آتی دارند. رقابت برای خرید کالاها در بورس کالا و افزایش قیمت آنها نشان می دهد، این فعالان اقتصادی چشم انداز رشد قیمت دارند. فعلا شرکت هایی که در بورس کالا محصولات خودشان را می فروشند، نسبت به شرکت های صادراتی این مزیت را دارند که با نرخ واقعی می توانند درآمد کسب کنند.

3) تغییر تحولات بازار ارز ادامه دارد. اسکناس صادرکنندگان دیگر در بازار توافقی نخواهد بود و در بازار جدیدی فروش می روند. مدل این بازار هم براساس حراج است و خریداران در حراج وارد شده و اسکناس ها را خریداری می کنند. قیمت، مقدار و سایر اطلاعاتی هنوز از این بازار منتشر نشده است اما ظاهرا نرخ ها نزدیک به نرخ بازار آزاد خواهد بود.

در واقع می توان گفت بازار توافقی اسکناس جمع شد و حالا شرکت های صادراتی که اسکناس می آورند می توانند اسکناس خودشان را از طریق این بازار جدید با نرخی نزدیک به نرخ بازار به فروش برسانند.. اطلاعات تکمیلی که منتشر شد می توانیم دقیق تر در مورد آن صحبت کنیم. احتمالا افت فعلی در بازار آزاد هم تحت تاثیر این مداخله از نوع جدید است.

4) در بازارهای جهانی شاهد تعطیلات سال نوی چینی هستیم. معمولا این تعطیلات دو هفته طول می کشد و مردم این کشور درگیر جشن گرفتن سال نوی چینی می شوند. به طور کلی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در چین بعد از تعطیلات رشد قابل توجهی می کند. حالا بعد از مدتها که در این کشور قرنطینه اجرا می شده، انتظار می رود از ماه فوریه فعالیت های اقتصادی رشد قابل توجهی داشته باشد و به همین دلیل قیمت فلزات، زنجیره فولاد و زنجیره انرژی به خصوص نفت تحت تاثیر این فعالیت ها می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد.

احتمالا این رشد های اخیر در قیمت فولاد خصوصا اسلب هم به دلیل آماده شدن تجار بین المللی برای روزهای بعد از تعطیلات کشور چین است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد