تحلیل بازار امروز 3 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 3 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 3 تیر 1402

شاخص منفی و بازار مثبت

 امروز به نوعی بازار مثبت بود البته مثبت خفیف. از این جهت مثبت که نسبت به اخبار مثبت عکس العمل مناسب نشان داد. در واقع شرکت هایی که اخبار مثبت یا گزارش عملکرد مثبت داشتند، به خوبی مورد توجه بازار بودند و مثبت معامله شدند. حتی از روی معاملات برخی نمادها می توان گفت که قرار است گزارش های عملکرد خوبی منتشر کنند.
در عین حال به دلیل جو عمومی حاکم بر بازار نمادهای بزرگ عموما قیمت های پایانی منفی داشتند که باعث شد شاخص منفی بسته شود. ارزش معاملات خرد 6400 میلیارد تومان بود و البته مطابق معمول در دقایق پایانی کمی فشار فروش افزایش پیدا کرد. در هر صورت به نظر می رسد به نسبت روز خوبی را پشت سر گذاشتیم و اگر اتفاق خاصی نیافتد، هفته ی خوبی در پیش خواهیم داشت. البته ممکن است مثلا شاخص کل بازده خاصی ندهد ولی سهم هایی باشند که 20 درصد و بیشتر نیز بازده بدهد.

اتفاقات روسیه

 اصلا علاقه ندارم ژست روشنفکری بگیرم و بگویم وقایع روسیه مهم نیست. روسیه به دلیل روابطی که با ایران دارد و تاثیری که شرایط این کشور خصوصا موضوع جنگ اوکراین بر روابط بین المللی کشور ما می گذرد اهمیت بسیاری بالایی دارد. لذا اگر واقعا کسی از تنش در این کشور می ترسد و ترجیح می دهد سهامش را بفروشد، حداقل من تعجب نمی کنم. فراموش نکرده ایم در اواخر سال 1400 تعامل های بین المللی روند خوبی داشت اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد روند تغییر پیدا کند.
اینکه آخر این داستان شوریدن گروه واگنر بر علیه ارتش و شاید رئیس جمهور چه خواهد شد را ما نمی توانیم بگوییم. اما هر تغییر شرایطی که منجر به تشدید جنگ روسیه و اوکراین بشود یا باعث فروکش کردن این جنگ بشود برای ما، اقتصاد ما، روابط بین المللی ما و بورس ما مهم است.

تحول در پالایشی ها

 نرخ ارز محاسباتی برای فراورده های ویژه پالایشگاه که در بورس کالا فروخته می شود، به 38000 تومان تغییر پیدا کرد. به این تربیت مثلا قیمت پایه ی لوبکات که حدود 12 هزار تومان برای هر کیلو بود،  به حدود 16500 تومان برای هر کیلو افزایش پیدا می کند. ظاهرا در نامه ای که زده شده، به نرخ تسعیر نفت تحویلی به پالایشگاه ها و همچنین نرخ فراورده های اصلی مثل بنزین اشاره نشده است.
به این ترتیب می توان گفت، پالایشگاه ها نفت را با دلار 28500 تومان دریافت می کنند و 80 درصد محصول را با نرخ 28500 و 20 درصد را با نرخ 38000 تومان به فروش می رسانند. ادامه این رویه به شدت می تواند سود این شرکت ها را بالا ببرد. البته اگر نرخ ارز برای نفت و فراورده های اصلی هم بالا می رفت، در نهایت سود پالایشگاه ها نسبت به حالت قبل بیشتر می شد، اما این شرایط به شدت می تواند سود مناسب عاید پالایشگاه ها بکند. سودی که ناشی از دولت نیز نیست.

دلار حدود 50 هزار تومان

به دلیل تعطیلات عید قربان در کشورهای منطقه خصوصا ترکیه، تامین دلار نقد با ریال در این کشورها در این هفته با سختی مواجه خواهد بود. به همین دلیل شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد داخلی و همچنین در بازارهای منطقه ای دلار هستیم. لذا این هفته احتمالا اگر خبر خاصی از گشایش در کار نباشد، دلار به همین شکل بالا معامله شود چون متقاضی دلار مجبور است صرفا به بازار اسکناس در منطقه اکتفا کند.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد