تحلیل بازار امروز 28 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 28 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 28 تیر 1402

ترس از گاو قهوه ای

امروز بازار مثبت بود و سبز خوشرنگی داشت تا ساعت 11، 11.30 که خبر مخالفت کمیسیون اقتصادی دولت با تغییر در نرخ گاز برای سال 1402 و همچنین مخالفت با فرمول پیشنهادی برای برنامه ی هفتم توسعه (😂) توسط سخنگوی دولت منتشر شد. بعد از آن بورسی ها شروع به فروش همه چیز کردند فارغ از اینکه اصلا نمادی که می فروشند ارتباطی با گاز دارد یا نه. به نظر من این رفتار تحت شرایط فعلی منطقی است.

تصور کنید وسط فستیوال سن فرمین هستید و شهر پر است از گاوهای وحشی. هر کوچه ای می روید یک گاو وحشی دنبال مردم افتاده است و هر لحظه با وحشت مواجه می شوید. طبیعی است شما با شنیدن نعره ی گاو حتی 4 کوچه آن ورتر هم دچار ترس بشوید و سریع از کوچه به داخل خانه ای یا جای امنی فرار کنید. الان دقیقا شرایط همین است. شهر پر از گاو وحشی است که اخیرا در خیابان نرخ گاز بیشتر نعره می زنند، فرقی نمی کند چند کوچه با این خیابان فاصله داشته باشید، چون ممکن است این گاو راهش را به سمت شما کج کند، با ترس و هیجان بالا مدام در حال دویدن و فرار هستید.

خلاصه ساعت 11.30 یک نعره ی دیگری بلند شد و در پین آن مردم شهر بودن که با بالاترین سرعت ممکن سعی کردند به گوشه ای فرار کنند. در حالی که ارزش معاملات خرد به 6800 میلیارد تومان رسید، بازاری که مثبت شروع شده بود، منفی بسته شد.

قوی سیاه یا گاو قهوه ای

ما اینجا از این سوسول بازی های قوی سیاه و اینها نداریم. خود من یکبار برای یک تصمیم در مورد مالیات سپرده نوشتم قوی سیاه اما الان که فکر می کنم ما اینجا قوی سیاه نداریم. ما اینجا فقط گاوه قهوه ای داریم. اینکه این گاو با شاخش شما را بزند یا روی شما بیافتد و شما را له کند پیشامدهای منفی است که می تواند برای شما اتفاق بیافتد.

اگر بتوانید پشت آن سوار بشوید هم که شانس آورده اید و صاحب ثروت خواهید شد. قبلا این گاو قهوه ای ظرفیت سواری دادن بالایی داشت، حالا با تحلیل رفتنش ظرفیت سواری دادنش کم شده و از طرف دیگر خشمگین تر نیز شده است. اینجا مواظب باشید گاو قهوه ای شما را با شاخش پاره نکند و اگر شد یه سواری هم ازش بگیرید.

گزارش های خوب

گزارش های خوب شرکت های مختلف ادامه دارد. در یکی از بهترین گزارش ها، #فسبزوار در بهار 385 تومان سود به ازای هر سهم ساخت که بالاترین سود فصلی این شرکت از زمان حضور در بورس بوده است. البته موجودی کالای ساخته شده و مواد اولیه اولیه ی ارزان نیز به کمک این شرکت آمده و البته فصلی هم بوده که هنوز نرخ گاز گران نشده است. امیدواریم مدیران یک تکانی به خودشان بدهند و اخر هفته گزارش های بیشتری منتشر کنند تا سهامداران بتوانند براساس وضعیت عملکرد در فصل بهار تصمیم گیری نمایند.

حدضرر

بازار در جایی است که در تعیین حد ضرر و حد سود خیلی باید دقت کرد. اگر خاطرتان باشد، چند هفته پیش در مورد ارزش دلاری بورس ایران صحبت شد. در آن مطلب 160 میلیارد دلار (با نرخ دلار آزاد) حد جذابیت بازار سهام برآورد گردید. در واقع اگر ارزش دلاری بورس ایران به 160 میلیارد دلار یا کمتر برسد، محدوده ای است که خرید در آن در میان مدت می تواند بازده قابل توجه داشته باشد. ارزش دلاری بورس ایران روز دوشنبه تا 165 میلیارد دلار افت پیدا کرده بود و در این چند روز به 170 میلیارد دلار برگشت.

به این نکته توجه فرمایید که افت دلار آزاد با فرض عدم افت قیمت ریالی سهم ها، باعث افزایش ارزش دلاری بورس می شود. به همین اگر فرض کنیم دلار ثابت است، افت قیمت سهم ها و نزدیک شدن ارزش دلاری بورس به 160 میلیارد دلار اجازه نمی دهد افت بشتری اتفاق بیافتد. به همین دلیل می توان ادعا نمود در صورت عدم افت قیمت دلار، کف های روز دوشنبه می توانند کف های معتبری باشند. اما اگر دلار افت کند آن موقع شرایط می تواند متفاوت باشد و کف های دوشنبه از حمایت بسیار قوی تبدیل به حدضرر خواهند شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد