تحلیل بازار امروز 28آذر1401

تحلیل بازار امروز 28آذر1401

تحلیل بازار امروز 28آذر1401

  •  روز نوسان بازار به دلیل اخبار ضد و نقیض در مورد عرضه خودرو در بورس کالا. خیلی طرفدار داستان های توطئه ای نیستم ولی خیلی جالب است که وقتی بورس در شرایطی قرار می گیرد که قدرت فروشنده افزایش پیدا می کند و به اصطلاح قیمت سهم ها و شاخص ها به سطوح مقاومتی می رسند، شایعات و اخبار عجیب و غریب به یکباره روی خط رسانه های قرار می گیرد.

اینبار لولوی بودجه کارکرد نداشت اول سراغ نرخ بهره رفتند و بعد هم امروز عرضه خودرو در بورس کالا. بعضا آدم احساس می کند یک قدرت رسانه ای بعضا تمایل پیدا می کند با چوب هم که شده بازار را در اصلاح ببرد. در یک روز که بازار نوسانی بود و البته از ابتدای آن با ضعف همراه بود با ثبت ارزش معاملات خرد 6000 میلیارد تومانی و نوسان های شدید به دلیل اخبار در مورد عرضه یا عدم عرضه ی خودرو در بورس کالا معاملات به پایان رسید.

  • امروز مصاحبه ای از یک نماینده با سایت ایلنا دست به دست شد و به نقل از ایشان مخالفت مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا عنوان می شد و اتفاقا این موضوع دلیل استیضاح وزیر اقتصاد نیز قلمداد شد. البته بعد گذشت چند ساعت این اظهارنظر تایید نشد و ایشان در مصاحبه با تسنیم گفت که اتفاقا مجلس معتقد است عرضه ی خودرو در بورس باید بیشتر شود !!!!!

دیروز هم که داستان بانک مرکزی و نرخ سود در جریان بود. در حالی که چندماه است سیاست شدید انقباضی اتخاذ شده و تامین پول به سختی اتفاق می افتد که به همین دلیل نرخ بازده اوراق در بازار بدهی از 22 درصد به 29 درصد رسیده و همچنین نرخ های رقابتی بانکها برای جذب سپرده از 21 درصد به 26 27 درصد رسیده است، به یکباره آقای صالح آبادی یادش می افتد که اعلام کند قصد دارد سیاست انقباضی در پیش بگیرد.

خلاصه اینکه انگار عده ای می خواهند بگویند که یا با زبان خوش اصلاح می کنید یا اینقدر با چوب بر سر بازار می زنیم تا اصلاح کند. زورشان به بقیه بازارها نمی رسد، حرصشان را از این بازار در می آورند.

  •  بانک مرکزی در آذرماه بیش از 33 هزار میلیارد تومن پول از طریق عملیات بازار باز به بانک ها تزریق کرده است. به این ترتیب جمع تزریق از طریق عملیات بازار باز از ابتدای فعالیت آن به بیش از 300 همت رسید که بیشترین مقدار از ابتدای تشکیل آن است. علی رغم این تزریق سنگین در آذرماه که منجر به کاهش کسری بانکها شد، نرخ بهره اوراق درآمد ثابت به حدود 29 درصد رسیده است. اینها را گفتم تا در جریان باشید که همین الان در شدیدترین شرایط انقباض پولی قرار داریم و تغییر یکسری عدد صرفا اسمی در صورت انجام صرفا اثر روانی خواهد داشت.

یعنی اینکه مثلا نرخ سپرده کوتاه مدت از 18 به 21 یا 23 افزایش پیدا کند، تغییری در نرخ بهره ی واقعی که الان به 30 درصد رسیده ایجاد نخواهد کرد.

  • نماد مثبت هم کم نداشتیم در آخر بازار. یعنی علی رغم نوسان منفی اکثر سهم ها همراه با گروه خودرو که منجر به کاهش 5000 واحدی شاخص کل از ساعت 11 به بعد شد، نمادهای زیادی هم بودند که وضعیت مثبت یا صف خرید خودشان را حفظ کردند و با شرایط خوبی به کار خودشان پایان دادند. رفتار توده ای و فروختن یک سهم به هوای صف فروش سهم دیگر در بیشتر مواقع نتیجه مطلوب نداده، اما در روزهای آتی این نتیجه نامطلوب می تواند بسیار شدیدتر باشد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد