تحلیل بازار امروز 28آبان1401

تحلیل بازار امروز 28آبان1401

تحلیل بازار امروز 28آبان1401

1) تجمیع اخبار منفی در آخر هفته باعث شد امروز شاهد یک منفی به نسبت سنگین در کلیت بازار باشیم. معمولا زمانی که این شرایط پیش می آید، معامله گران ترجیح می دهند سهام خودشان را نقد کنند و منتظر روزهای بعد برای تصمیم گیری باشند. هیجان منفی امروز، نسبت به همه روزهای بعد از 4 آبان بالاتر بود. البته در بسیاری از سهم ها، قیمت های آخر بازار بالاتر آمد و عملا فروشنده ی هیجانی میانه ی بازار متضرر شد.

اگر روند برگشت قیمت ها به تعادل بعد از فروش هیجانی خیلی سریع در روزهای آتی اتفاق بیافتد و هم زمان ارزش معاملات رشد کند می توان امیدوار بود حرکت مثبت شروع شده از 4 آبان ادامه پیدا کند و شاید به روند تبدیل شود. در غیر اینصورت مجددا دوره درجا زدن و حرص خوردن شروع خواهد شد. یکی از نکات امیدوارکننده ی روز جاری رشد ارزش معاملات خرد به 3500 میلیارد تومان بود.

2) اخبار جسته و گریخته ای از توقف تولید در برخی واحدهای پتروشیمی در عسلویه منتشر شده است. پتروشیمی های نامبرده شده در روز جاری اکثرا در فاز دوم پتروشیمی عسلویه قرار دارند. علت توقف تولید، عدم تامین یوتیلیتی توسط دماوند و مبین (دو شرکت تامین کننده یوتیلیتی عسلویه) اعلام شده. چند وقت پیش هم در مورد توقف تولید واحدهای پتروشیمی فاز یک از جمله پتروشیمی جم اخباری منتشر شد و دلیل آن باز هم عدم تامین یوتیلیتی خصوصا آب عنوان شد.

پتروشیمی پارس هم که در واحد استایرن مدتی است با مشکل مواجه است و از اورهال بازنگشته. این وضعیت هم از نظر وضعیت بنیادی این شرکت ها نگران کننده است و هم از نظر عدم تامین ارز مورد نیاز کشور. از طرف دیگر وضعیت تامین گاز در فصل سرما نیز نگرانی ایجاد کرده و کار به جایی رسیده که انجمن کارفرمایی پتروشیمی اعلام کرده در صورت صرفه جویی گاز خانگی حاضر هستند با قیمت گرانتری آن را خریداری کنند.

در نظر گرفتن اهداف کوتاه مدت به جایی اهداف بلندمدت در سیاست گذاری اقتصادی (فرمول غیرمنطقی نرخ خوراک گاز پتروشیمی) باعث شده صنعت پتروشیمی به شدت آسیب ببیند. از طرف دیگر مشکلات ایجاد شده برای پتروشیمی ها برای صادرات محصولات باعث واگذاری بازارهای هدف به شرکت های روسیه ای شده است. در مجموع وقتی به تابلوی صنعت نگاه می کنیم به شدت نگران می شویم. نه فقط از منظر سهامداری، بلکه از این منظر که بار عمده ارزآوری کشور بر عهده این صنعت است.

3) بهترین برگشت آخر بازار در بین گروه ها، مربوط به صنعت خودرو بود. دوشنبه 30 آبان یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو یعنی پژو 207 دنده ای در بورس کالا عرضه خواهد شد. همین مساله باعث شده تا توجه به خود نماد #خودرو و همچنین سایر نمادهای این گروه افزایش پیدا کند. طبق آخرین شنیده ها تا به حال 20 هزار نفر برای شرکت در رقابت ثبت نام کرده اند. در این عرضه 800 عدد 207 برای فروش ارائه خواهد شد. قیمت پایه در این عرضه 187 میلیون 400 هزار تومان است و پیش بینی می شود حداقل تا 320 میلیون تومان شاهد رقابت بین خریداران باشیم.

در حال حاضر این خبر یکی از مهمترین اخباری است توجه بازاری ها را به خودش جلب کرده و باید ببینیم آیا این هفته خواهد توانست منجر به رشد بیشتر نمادهای صنعت خودرو شود یا خیر.

4) هفته ی گذشته عددی در مورد ارزش یک هتل متعلق به یکی از بانک های مشکل دار (ناتراز و دچار کسری منابع) با این عنوان که فلان هتل فلان بانک اینقدر ارزشگذاری شده است منتشر شد. اولا باید در نظر داشت این هتل و سایر دارایی ها تنها متعلق به بانک و صاحبان سهام آن نیست و بخش عمده ی آن حق صاحبان سپرده بانک مذکور است.

نکته دوم اینکه روی کاغذ هر ارزشی برای این دارایی و سایر دارایی ها استخراج شود، بدون اینکه جریان نقدی از این دارایی نصیب بانک (سپرده گذاران و سهامداران) شود، نه تنها ارزشی ندارد، بلکه مایه بدبختی ایشان و سایرین نیز است. همین دارایی های فریز شده نرخ بهره و نقدینگی و نرخ تورم کشور را به این روز انداخته است و به نظر بسیاری از اقتصاددان ها تاثیر مخرب بیشتری از تحریم ها داشته.

برخی بانک های دیگر شروع به واگذاری دارایی های خودشان کرده اند که کار بسیار ارزشمندی است. این حرکت هم به نفع خود آنها خواهد بود و هم به نفع کلیت اقتصاد کشور. اما دارایی که قابلیت یا نیت واگذاری آن نباشد هر چقدر ارزش داشته باشد، به درد نمی خورد و مایه ی بدبختی است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد