تحلیل بازار امروز 27 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 27 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 27 فروردین 1402

تعادل در روز دوم

1) عمدتا زمانی که بازار یکدست مثبت می شود و هم زمان ارزش معاملات خرد افزایش پیدا می کند و اگر سمت خریدار آن هم بیشتر حقیقی باشد، روز بعد بازار متعادل می شود و معاملات به یکباره از شیدایی کامل به سمت ترس می چرخد. امروز قشنگ از آن روزها بود که خیلی ترجیح دادند تمام یا بخشی از پرتفو را نقد کنند و منتظر روند بمانند. ارزش معاملات خرد به 18700 میلیارد تومان رسید در حالی که سرانه خرید حقیقی ضعف قابل توجهی نسبت به سرانه فروش حقیقی داشت.

به عبارت دیگر کدهای حقیقی درست فروشنده بودند و کدهای حقیقی خرد خریدار. برای چندمین روز پیاپی بعد در سال جدید تعداد خریداران بورس از 500 هزار نفر بیشتر بود و به طور کلی میانگین تعداد خریداران در سال جدید بالاتر از 450 هزار نفر بوده اند و نشان دهنده فعال شدن بسیاری از کدهایی است که تقریبا دوسال یا بیشتر بود که هیچ فعالیتی نداشته اند.

مثبت دیزلی

2) امروز مثل اکثر روزهای چند ماه اخیر گروه خودرو بالاترین ارزش معاملات را به خودش اختصاص داد اما نکته ی قابل توجه امروز خرید سهام شرکت های تولیدکننده ی خودروی غیر سواری بود. به طور کلی در دو سال گذشته تولید کننده های خودروهای سنگین، نیمه سنگین و وانت عملکرد بسیار عالی در عملیات داشته اند و تعداد خودروی تولیدی و تحویلی آنها رشد قابل توجهی داشته. سردمدار این تحول #خاور بوده که امروز نیز بیشترین ارزش معاملات گروه را به خودش اختصاص داد. #خزامیا #خکاوه و #خدیزل نیز وضعیت مشابهی دارند.

در کنار تحویل عملیاتی در بازار مصرف این خودروها نیز بحرانی مشاهده نمی شود و از طرف دیگر قیمت سهام این شرکت ها نیز بازده مناسبی داده است. فکر می کنید علت این موضوع چیست؟ درست حدس زده اید عدم وجود قیمت گذاری دستوری باعث شده این بخش از بازار به صورت اتوماتیک و با سازوکار خود بازار متعادل بشود و همه راضی باشند. اگر وزارت صمت، شورای رقابت و بقیه دستگاه عریض و طویل دست از دخالت بی وقفه در بازار خودروی سواری بردارند، همین رضایت و تعادل در خودروی سواری نیز بدست می آید.

خریداران قوی

3) هر سهمی به هر دلیلی مورد توجه خریداران قرار می گیرد به قدری با قدرت خرید مواجه می شود که فروشنده چند روز بعد احساس پشیمانی سنگینی می کند. امروز غبشهر، وپارس، اخبار، خاور، خزامیا، کاما وضعیت اینچنین داشتند و هر چقدر کدهای درشت حقیقی و حقوقی فروش انجام دادند، خریدار پا پس نکشید. بایستی ببینیم در روزهای آتی روند پشیمانی فروشنده های درشت ادامه پیدا خواهد کرد یا نه. فعلا تا الان هر سهمی این اتفاق برایش افتاد، چند روز بعد مجددا روند رشدی خودش را ادامه داد.

افزایش نرخ ها

4) در روزهای آتی چند افزایش نرخ باید تعیین تکلیف بشود. مواد شوینده، شیر، اقلام زراعی، شکر و بسیاری از کالاهای دیگر که بدون افزایش نرخ معقول امکان ادامه ی تولید آنها وجود ندارد و انتظار می رود سازمان حمایت و سایر متولیان امر در روزهای آتی نسبت به افزایش نرخ ها در این گروه ها تصمیم بگیرند. این افزایش نرخ ها می تواند با بهبود شرایط عملیات شرکت ها، تعادل را به بازار مصرف برگرداند و همچنین سهامداران شرکت ها را نیز راضی کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد