تحلیل بازار امروز 25آبان1401

تحلیل بازار امروز 25آبان1401

تحلیل بازار امروز 25آبان1401

1) بازار امروز هم نکات مثبت داشت و هم نکات منفی.  از جنبه ی مثبت بخواهیم به بازار نگاه کنیم برای یک روز چهارشنبه منفی شروع کردن و مثبت بسته شدن، آن هم در شرایطی که شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل رشد بیشتری را تجربه کرده خیلی خوب می تواند باشد. اما اگر بخواهیم جنبه های منفی را در نظر بگیریم، کاهش ارزش معاملات خرد به 3100 میلیارد تومن در آخرین روز هفته آن هم در شرایطی که کماکان حقیقی های خرد اقدام به خروج از بازار می کنند، نمی تواند نشانه مثبتی باشد.

فعلا شرایط روند ساید در بازار تداوم دارد و بازار با نوسان به کار خودش ادامه می دهد. شاید بتوان امید داشت بعد از 5 تا 10 روز معاملات نوسانی، یعنی از اواسط هفته ی آینده حرکت مثبتی در بازار شکل بگیرد و بازهم قیمت سهم ها رشد کند. البته به شرطی که روند کاهش ارزش معاملات خرد متوقف شود. وگرنه شرایط روند ساید ادامه پیدا خواهد کرد.

2) صندوق پالایش در مرکز معاملات بورس قرار گرفته است. دیروز و امروز بیش از 12 درصد ارزش معاملات خرد بورس ایران به این صندوق اختصاص داشته است. دیروز مفصل در مورد شرایط این صندوق در چشم انداز و اعتماد به بورس ایران صحبت کردیم. اما امروز خواستیم از زاویه ارزش معاملات به این صندوق نگاه کنیم. ارزش بازار این صندوق (و نه ارزش خالص دارایی ها) چیزی در حدود 12400 میلیارد تومن (به قیمت هر واحد در روز جاری) است.

یکی از اساسی ترین مشکلات، شناوری بسیار بالای واحدهای آن است. در یک ماه اخیر تقریبا روزی 3 درصد از کل واحدهای صندوق معامله شده است. این در حالی است که نسبت به مثلا یک سال پیش این نسبت افت کرده و از حدود 7 درصد به 3 درصد افت کرده است. همین شناوری بالا باعث شده تا سازمان به دنبال راهی برای کم کردن شناوری باشد و راه ابطال واحدها را در پیش بگیرد. منابع نقد داخل صندوق صرف خرید واحدها و ابطال خواهد شد و فعلا تقسیم سودی در کار نخواهد بود.

3) امروز گروه های کوچک تر بیشتر مورد توجه بودند و به همین دلیل شاخص کل هم وزن بازده بهتری نسبت به شاخص کل ثبت کرد. صنعت دارو که تعداد نماد بسیار زیادی دارد، به صورت همه جانبه مثبت و صف خرید بود، در دیگر گروه های کوچک مثل غذایی ها، قندی ها، زراعت، رایانه، ساختمانی و غیره نیز تعداد نماد مثبت زیاد بود.

خلاصه اینکه از نظر تعداد نماد مثبت وضعیت بازار خوب بود هر چند از نظر ارزش معاملات خرد وضعیت جالب نبود. صنعت دارو علی رغم مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم موافقت با افزایش نرخ به موقع، با توجه به رشد درآمد و حفظ حاشیه سود می تواند جزو گروه هایی از بازار باشد که سودشان در سال جاری با هر سناریویی رشد کند. به همین جهت بازار به این رشد سودآوری وزن داده و اگر حتی از ابتدای تابستان این صنعت را بررسی کنیم، شاهد عملکرد مطلوب در اکثر نمادهای گروه خواهیم بود. البته باید توجه کرد بعد رشد چند ماه گذشته و خصوصا رشد یک ماه اخیر ممکن است استراحتی در پیش باشد.

4) در دو هفته گذشته، بازارهای جهانی در آخر هفته های ما که تعطیل است، رشد کرده و قیمت کامودیتی خصوصا فلزات بازده مثبت داشته است. امروز بازار فولاد چین در ادامه رشد یک هفته ی گذشته بازهم رشد کرد و تقریبا تمام زنجیره فولاد قیمت های بالاتری را تجربه کردند. می توان انتظار داشت اگر بازارهای کالایی در چین حالت رونق به خود بگیرند، به مرور در بقیه مناطق نیز شاهد رشد قیمت کامودیتی ها باشیم.

زنجیره فولاد، فلزات اساسی و رنگی، محصولات پتروشیمی پلیمری و الفین و حتی متانول می تواند جزو کاندیدهای رشد در هفته های آتی باشند. در تحلیل وضعیت متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بورس به نظر نمی رسد بجز چند کالا مثل نفت یا اوره، در بقیه کالاها ریسکی متوجه شرکت های بورسی باشد و حتی قیمت های جهانی می تواند عامل رشد درآمد و سودآوری در سال های آتی باشد. اما اصرار بانک مرکزی بر حفظ فاصله نرخ نیما با نرخ واقعی دلار در بازار آزاد باعث شده با وجود جذابیت بنیادی، بسیاری رغبتی برای خرید سهام نداشته باشند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد