تحلیل بازار امروز 24بهمن 1401

تحلیل بازار امروز 24بهمن 1401

تحلیل بازار امروز 24بهمن 1401

1) ترس از دست درازی دولت، چیزی است که این روزها در بازار موج می زند. این انگاره چیزی هم نیست که به راحتی بتوان آن رد کرد. در همین یکسال گذشته اگر مرور کنیم حداقل 10 مورد از دست درازی ها چند هزار میلیارد تومانی را می توانیم لیست کنیم. پس عقل ترسوی بورسی می تواند به راحتی این دست درازی ها را به همه چیز تعمیم بدهد.

البته 10 مورد هم می توان لیست کرد که قبل ترس از دست درازی به آنها بود که اتفاق نیافتاد. به هر حال این ریسک، جزو ریسک های قانونگذاری است که همواره بورس ایران در معرض آن بوده و به عنوان یک کارشناس وزن دهندگان به آن را نه می توانم تقبیح کنم و از طرف دیگر بگویم که این ریسک همیشه تبدیل به واقعیت شده و منجر به کاهش درامد، سود و ارزش شرکت ها شده است. در هر حال این روزها که دست درازی مد شده است، انگاشتن آن در مورد همه ی شرکت ها هم مد شده است و همین ترس ها باعث شده است ارزش معاملات خرد افت کند و امروز نیز در حد 3700 میلیارد تومان سهام خرد جا به جا شود.

2) یک ماه اخیر را اگر مرور کنیم، به نظر الیوت کارهای بازار، ما در یک موج نزولی قرار داریم. خوب این یک تحلیل است و کسی نمی تواند به آن خرده بگیرد. به هر حال قرار نیست همه ی سبک های تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و غیره همواره نتایج یکسانی دهد. دوره ی مورد بررسی و دوره مورد پیش بینی در هر یک از این سبک های تحلیل تاثیرگذار است و طبیعتا هر تحلیل گر با هر سبکی برای خودش مفروضاتی دارد و براساس آن اقدام به ارائه تحلیل می کند.

مثلا به یکی از دوستان تحلیل گر که اتفاقا الیوت کار قابلی است و دقیقی روی شاخص 1700 اصلاح اخیر را پیش بینی کرد و حتی الان هم معتقد به اصلاح بیشتر است گفتم، با وجود اینکه به تحلیل ایشان وزن می دهم، اما در روندهای تورمی ترجیح می دهم با تورم نجنگم. خلاصه اینکه مثلا منی که بازه آتی را یکساله می بینیم طبیعتا نظرم با ایشان که نظرش برای سه ماه آتی است متفاوت خواهد بود. در هر صورت تنها جنبه مثبت بورس، دموکراسی تحلیلی نصف و نیمه ی آن است. دوست داشته باشیم که این تضاد نظرات ادامه پیدا کند.

3) مردم هر چیزی را دولت نتواند دست در آن دراز کند را می خرند. خونه دار و بنگاه دار زنبیل را برداشته و هر چیزی که قابل خرید است را درو می کند. اساتید هم تلاش می کنند با بستن و زدن بازارهای شفاف مثلا جلوی این هجوم تورم انتظاری را بگیرند. اینقدر آفتاب مهتاب ندیدن نمی دونن جلوی نور را گرفت. مردم این کشور یاد گرفتن این کشور تکرار مکررات است، جز بدبختی مردم که هر سال یک ورژن جدید از آن ارائه می شود.

ولی فعلا کسی سهم نمی خرد چون می داند جایی است که عزیزان پشت بازوهایشان را با مال مردم می گیرند. یکی نیست بهش بگه تو که می دونستی نمی تونی ارز 28500 تامین کنی، چرا یه حرفی زدی که تا خونه خاله ات مجبور باشی سینه خیز بری. دیروز بخشنامه زده که کلا همه باید تو نیما عرضه کنند، باشه تو گفتی ما هم می گی تو زدی. بعدا تو کتاب خاطرات بنویس که زدم

4) از دیروز بانک های متخلف دیگه تخلف نمی کنند، البته بجز بانک ….. که همه اسمش را می دانند. فعلا عربده کشی در میرداماد باعث شده بانک ها نرخ های رقابتی را غلاف کنند. البته بانکی ها بالاخره یه راهی پیدا می کنند ولی خوب فعلا همه برگشتن زیر خط و بالای 23 آفر نمی دن. البته آقا فرزین هم هفته ی پیش 25 همت پول 21.5 درصدی بهشون داد تا حرفش را گوشش کنند. ببینیم تا کی با بستن شعبه تنبیه مسئولان شعب بانک های متخلف این عربده کشی جواب خواد داد. البته که ممکن است این تغییر از نظر بورسی ها مهم نباشد ولی خوب به هر حال نرخ بهره که همیشه ازش می ترسیدیم فعلا کنترل شده.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد