تحلیل بازار امروز 23اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 23اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 23اردیبهشت1402

از جهنم به برزخ

امروز علی رغم اینکه در ساعاتی از بازار شاهد منفی بودن 91 درصد نمادها بودیم و ارزش سفارش های فروش تا 7000 میلیارد تومان هم رسید، اما تا انتهای بازار اوضاع بهتر شد و صف فروش تعدادی زیادی از نمادها جمع شد. این هفته احتمالا از جهنم تمام قرمز وارد دوره برزخی خواهیم شد.

در واقع انتظار می رود این هفته بازده اکثریت نمادها مثبت نباشد و شدت منفی آن به شدت هفته ی پیش نخواهد بود. اما اینکه این برزخ فرسایش تا کی طول می کشد سوالی است که پاسخ به آن سخت است.

محرک های خرید

ما می دانیم در بازارهای مالی، معامله گران کوتاه مدت بدون محرک خرید، سهم نمی خرند. پس اگر به دنبال کسب سود در دوره پسا برزخ هستیم، باید محرک های محتمل را بشناسیم و براساس آن سعی کنیم سبد بچینیم. اصلی ترین محرک های محتمل را اینجا مرور کنیم تا شاید برای روزهای آتی کمک حال ما باشد.

اولین محرک مهم بازار برای روزهای آتی می تواند گزارش های عملکرد خوب شرکت ها در فصل زمستان باشد. هر گزارشی که انتظار رشد سودآوری در سال 1402 از آن برداشت شود و بهتر از انتظار بازار باشد می تواند محرک خرید برای کوتاه مدت باشد.

گزارش اردیبهشت خوب، احتمال تقسیم سود بالا در مجمع برخلاف انتظار، اخبار بنیادی تحولاتی مانند طرح توسعه یا فروش دارایی و در کل هر خبری که حس ارزندگی بنیادی در کوتاه مدت ایجاد کند می تواند محرک خرید در کوتاه مدت باشد.

امروز نمادهایی که گزارش خوب داده بودند، معاملات خیلی بهتری از سایر نمادها و حتی نمادهای هم گروه داشتند. البته اگر شرایط بازار مناسب بود و این صف فروش های سنگین را نداشتیم احتمالا عجله برای خرید این نمادها بیشتر نیز میشد.

نوسان در اصلاح

برخی نمادها خصوصا آنهایی که دامنه ی نوسان 7 درصدی داشتند، در یک هفته ی گذشته افت قیمت شدیدی تجربه کرده اند. در بین این نمادها هم قطعا شاهد برگشت قیمتی خواهیم بود که بسته به شرایط بنیادی می تواند پایدار باشد یا ناپایدار.

مثلا اگر نمادی 7 درصدی است و پی به ای آینده نگر آن بین محدوده 5 تا 6 (با مفروضات جاری) است در روزهای پیش رو بخشی از افت 25 تا 30 درصدی یک هفته ی گذشته را جبران می کند. پایداری این جبران وابسته به گزارش های نماد مذکور و سایر تحولات بنیادی خواهد بود.

دلیل فروش شما را نمی دانم ولی اگر سهمی از این دست در پرتفو دارید حداقل می توانید صبر کنید تا 10 الی 15 درصد بالاتر از نماد دلخواهتان خارج شوید.

تحولات

برخی از گروه ها شاهد تحولاتی هستند که وابسته به متغیرهای اصلی بورس ایران یعنی رشد قیمت های جهانی، رشد نرخ ارز و همچنین رشد نرخ فروش نیست. این تحولات به دلیل تغییر در سیاست گذاری هاست.

به طور مثال در ساختار بانکی در حال مشاهده تغییراتی هستیم که نتیجه ی آن بهبود شرایط سودآوری این گروه خواهد شد. در سایر گروه ها نیز می توان مثال های مشابهی پیدا کرد. به احتمال فراوان با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در روزهای آتی می توان انتظار داشت اینگونه نمادهای تحول محور برای خریداران کوتاه مدت جذاب باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 4.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد