تحلیل بازار امروز 21 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 21 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 21 فروردین 1402

فروشندگان برنده

1) از ابتدای معاملات امروز سرانه فروش به مراتب از سرانه خرید بزرگتر بود و این نشان می داد پول های بزرگتر بیشتر فروشنده هستند تا خریدار و همین رفتار در ادامه باعث افزایش فشار فروش شد و بعد از مدتها یک روز مثبت به منفی در بازار تجربه شد که البته به جهت حضور خریداران چه در قیمت های مثبت و چه در قیمت های منفی شاهد ثبت یک رکورد در ارزش معاملات خرد بودیم.

ارزش معاملات خرد به نزدیکی 20 هزار میلیارد تومان رسید که در 27 ماه گذشته این عدد تکرار نشده بود. تعداد خریداران بازار به 581 هزار نفر رسید در حالی که فروشندگان در حدود 500 هزار نفر بودند. در مجموع می توان گفت شاهد یک بازار پر رونقی هستیم که البته مثل همه ی روندهای رونقی ممکن است روزهایی مثبت و روزهایی منفی باشد. فعلا فروشندگان اول بازار برنده روز را به پایان رساندند. باید ببینیم این برنده بودن در روزهای آتی ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.

واقعیت میدانی و هیاهوی رسانه ای

2) قیمت خودرو تقریبا به اندازه ای که شورای رقابت طبق فرمول محاسبه کرده بود افزایش پیدا کرد. هرچند این افزایش نرخ سفته بازی در بازار خودرو را حل نخواهد کرد اما زیان سازی خودروسازها را متوقف خواهد کرد. به قول یکی از دوستان در عمل آنچه منطقی است اتفاق می افتد اما در جو رسانه ای برای مدیریت افکار عمومی و خصوصا افکار خاص، شعارگونه حرف زده می شود. امروز یک شایعه ای هم در بازار در مورد بورس کالا می چرخید که رقابت در بورس کالا محدود می شود. معاملات امروز که بدون مشکل انجام شد.

مساله بورس کالا قیمت پایه است و اگر فرمول محاسبه قیمت پایه ریالی شود و براساس آخرین معاملات به نظر می رسد این بخش از جو رسانه ای نیز مدیریت خواهد شد و مشکلی پی نمی آید. البته عدم واقعی شدن قیمت پایه هم مشکل جدی است اما اگر به فرض قیمت پایه ارزان باشد قاعدتا تقاضا برای آن کالا افزایش پیدا می کند و با رقابت قیمت پایه نیز امکان افزایش پیدا خواهد کرد. خلاصه اینکه آنهایی که از کنار جو رسانه ای منفی می گذرند، می دادند از این جوسازی ها برای هیچ کس تمبان نمی شود.

دلار 50 تومنی

3) دلار از بالا مجددا به محدوده ی 50 هزار تومان برگشت و باد تعطیلات خوابید. تحولات بازار ارز نشان می دهد مساله ی صف دریافت ارز از نیما هنوز حل نشده است. در واقع همین الان دریافت ارز 37 هزار تومانی به این راحتی صورت نمی گیرد. یک ریسکی در مورد بورس به ذهن ها می رسید، احتمال برگشت به 28500 برای فروش ارزش صادرکنندگان بود. اما تحولات این یک هفته نشان می دهد این احتمال صفر است و ارز صادرکنندگان فعلا در همین محدوده ی 37 تا 40 به فروش خواهد رسید.

اگر اتفاق خاصی نیافتد مطابق انتظارات دلار در همین حدود 50 خواهد چرخید. حالا بعضا شایعات مثبت و منفی باعث دیدگاه رشدی یا کاهشی می شود اما وضعیت کلان تغییر خاصی نمی کند. کسری بودجه همان کسری بودجه است و ماشین چاپ پول هم به همان شکل سابق و مورد انتظار به کارش ادامه می دهد.

ماجرای شملی

4) یکی از راه های افزایش اقبال عمومی به بازار در شرایطی که روند صعودی است افزایش عرضه های اولیه است. به این ترتیب هم عمق بازار زیاد می شود و هم به واسطه آن سود اولیه تقریبا بی ریسک تعداد کد فعال در بازار افزایش پیدا می کند و طبیعتا بخشی از این کدهای فعال شده در بازار ماندگار می شوند. یکی از مشکلات عرضه های اولیه هم البته تشکیل صف خرید و بعضا رشد بدون توقف آنهاست که احتمالا ناظر بازار این حالت را نمی پسندد.
بسته شدن نماد تازه عرضه شده یکی از بدترین اتفاقاتی است که در بازار می تواند بیافتد. یعنی عدم عرضه اولیه بسیار بهتر از این است که نمادی عرضه ی اولیه شود ولی بعد مداوم بسته بماند. شملی 14 فروردین بسته شده است و سه بار با دامنه نوسان سفارشگیری شده اما باز نشده است و مجددا بسته مانده است. امروز سومین بار این موضوع تکرار شد. این حالت جز از بین بردن اعتماد به بورس نتیجه ی دیگری ندارد. اگر به نمادی شک دارید لطفا آن را عرضه نکنید.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد