تحلیل بازار امروز 21 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 21 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 21 تیرماه 1401

1) کمی جو مثبت در خودرویی به جهت مجمع وساپا، و کمی تحرک در گروه پالایشی که شاید به گزارش های سه ماهه مربوط باشد و البته نمادهایی مثبت در مثلا گروه شیشه هم بازار پایه ای ها هم مثلا کهمدا و ارزش معاملاتی که به زور به 2850 میلیارد تومن رسید. در حال حاضر بازار از مرحله نگرانی در مورد اخبار به مرحله تصمیم قطعی برای خروج و فروش رسیده،

در واقع صبح با برنامه فروش معاملات شروع می شود و تا پایان ادامه پیدا می کند. حتی اگر خبر مثبتی هم مخابره شود، قشنگ فرصت می دهند شما خریدت را انجام دهی. در واقع اصلا رقابتی برای خرید وجود ندارد.

2) سخنگوی دولت پوز شاخص را می دهد، آن هم شاخص کل. این در واقع اصلی ترین انتقادی است که همیشه به شاخص کل و کلا مقوله شاخص وارد است.

فارغ از اینکه اصلا شاخص کل بیان گر بهتر بازار است یا شاخص قیمت و یا اینکه شاخص وزن ارزشی درست شرایط بازار را نشان می دهد یا شاخص هم وزن، این نحوه فیگور گرفتن مسئولین خصوصا سیاسی با شاخص کل، در شرایطی که اکثریت کسانی که در بازار سهامداری می کنند، در یک سال گذشته متضرر شده اند خیلی حال به هم زن و چندش آور است.

3) در بورس ایران هر چقدر رکود بیشتر حاکم باشد، تمایل به سهامداری در سهم هایی که سود دارند و تقسیم هم می کنند بیشتر می شود و بالعکس زمانی که رونق بوجود می آید و با هجوم سرمایه گذاران مواجه هستیم، تمایل به خرید سهام دارایی محور بیشتر می شود. در حال حاضر ارزش معاملات در حد بسیار نازلی است و انتظار می رود تمایل به سهم هایی که بازده نقدی بیش از 10 درصد دارند بیشتر باشد. اما یک حالت استثنا هم وجود دارد.

در شرایط بسیار رکودی، تمایل به سهم های بسیار خشک و کوچک که شاید دارایی محور هم باشند افزایش پیدا می کند. با نگاه به نمادهای بازار پایه کوچک با شناور اندک به خوبی این حالت استثنا را می توان دید. بازده جالب نمادهایی چون بهیر یا توجه زیاد به نمادهایی مثل تاتمس و همچنین معاملات بهتر مثلا کمینا و کقزوی نسبت به نمادهای شیشه حاضر بورس و فرابورس را می توان به عنوان نمونه گفت.

4) فردا تورم امریکا اعلام می شود، اگر تورم در حدی باشد که نگرانی فدرال رزرو برطرف شده باشد، شاید برای مدتی سیاست انقباضی خودش را کمی شلتر کند، ولی اگر تورم کماکان سطوح بالای جدیدی را در نورد مجددا شاهد ادامه سیاست تورمی و افزایش شدید نرخ بهره خواهیم بود. خلاصه اینکه فردا می تواند نقطه برگشتی در قیمت های کامودیتی باشد یا آغازی برای افت بیشتر.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد