تحلیل بازار امروز 20 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 20 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 20 تیر 1402

خشم

در ادامه روزهای بد بورس، امروز شاهد فروش از روی خشم در بین سهامداران بودیم. نامه های مختلف به حالت رفت و برگشتی، تایید و تکذیب ها و در نهایت البته پولی که از جیب شرکت های بورسی برداشته می شود و به جیب های دیگر منتقل می شود، مجددا در بورس را در شرایط بی اعتمادی قرار داده است. در شرایط بی اعتمادی هم اصلا هیچ چیز قابل اتکا نیست. مثلا ممکن است کسی بگوید چرا به خاطر شفاف سازی شپنا، طرف نماد سیمانی را رنج منفی می کشد. طرف پیش خودش می گوید این اتفاق از کجا معلوم در سیمان، بانک، فولادی، فلزی، معدنی و دیگر صنایع تکرار نشود. ته این داستان بی اعتمادی هم می شود خشم و فروختن سهم و بیرون رفتن. ارزش معاملات خرد به 8300 میلیارد تومان رسید و البته با حمایت هایی که از نمادهای شاخص ساز صورت گرفت، شاخص خیلی کمتر از واقعیت پرتفو اشخاص منفی خورد.

بازار دولت

بورس ایران از اول، بازاری برای دولت بوده است. در واقع دولت است که می تواند با تصمیمات خودش به شدت روی درآمد و سودآوری شرکت ها و همچنین روند حرکتی قیمت در این بازار تاثیر بگذارد. شاید اگر بخواهم یک مقایسه ای بکنم، تاثیر دولت در روند قیمت ملک اگر یک باشد، در بورس حداقل این تاثیر 20 برابر است. دولت فعلا قیمت سهم هایی که اتفاقا مالکیت بخش عمده ای از آن نیز خودش یا نهادهای تحت کنترلش است، مهم نیست. برای دولت بیشتر از همه چیز بودجه و بعد از آن کنترل قیمت ها (همه چیز) مهم است. رشدهایی هم که می بینیم در واقع در شرایطی اتفاق می افتد که بازار تحت تاثیر اقدامات دولت و بیش واکنشی بسیار ارزان می شود. لذا این بورس برای دولت است و هر تصمیمی چه خوب چه بد بگیرد، سهامداران خرد از آن تاثیر می پذیرند.

موج جدید ریزش؟

ظاهرا بسیاری به نتیجه رسیدن کف هایی که در ریزش قبلی چند هفته پیش در بسیاری از نمادها تجربه شد، این بار از دست خواهد رفت و گارد تجربه اعداد منفی جدید گرفته اند. بخشی از فشار فروش هم ناشی از این تصور است. آیا این تصور اشتباه است؟ این چیزی است که تکنیکالیست ها باید بگویند. اما چیزی که من می بینیم فعلا محرک مثبتی برای برگشت بازار نداریم. شاید بازارساز بتواند کف بازار را نگه دارد که طبعیتا این محرکی برای خرید سهم نیست. در هر صورت رفته رفته احتمال شروع یک موج ریزش بیشتر در اکثر سهم ها بالاتر می رود. باید بینیم در یکی دو روز آینده بازارساز خواهد توانست جلوی آن را بگیرد یا نه.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد