تحلیل بازار امروز 20 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 20 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 20 اردیبهشت1402

99 لعنتی

1) هر چی می کشیم از این 99 است، سالی که انگار نکبتش قرار نیست به راحتی سایه اش را از بورس کنار بکشد. تا دو هفته پیش با مقایسه رشد فعلی با رشد سال 99 کبودمون کرده بودن و خط کش می انداختن که فلان سهم باید اینقدر رشد کند تا به سقف آن سال بلوا برسد و از این هفته حالا برگشت از رشد را با آن ترکیدن حباب مقایسه می کنند. در آخرین روز از اولین هفته بد 1402 در بورس تهران ارزش معاملات خرد به 17 هزار میلیارد تومان رسید و علی رغم جمع آوری چند باره صف های فروش بازهم شاهد یاس و ناامیدی در بازار بودیم. سال 99 یک استثنا بود چه در رشد و چه در ریزش بعدش، این تیپ مقایسه ها فقط وقت تلف کردن است.

رانت عریان خواهان و متوهمان لخت

2) این روزها فضای اقتصادی کشور پر است از حرف های متوهمان لخت که رانت عریان خواهان چنان صدای آنها اکو انداخته اند که کسی جرات کند بگوید آقا این ها که دارند با توهم از کنترل گری حرف می زنند لباس تنشان نیست و لخت لخت در حال نابودگری هستند. کار به جایی رسیده که خیلی رک و پوست کنده به دنبال این هستند تا همه ی کالاها را به نرخ رانتی تحت دستور متوهمان بخرند و حالش را ببرند. فعلا که بزن بزن است، شما هم در کانال چند ده هزار نفری بزن.

استراتژی مناسب برای روزهای بعد

3) احتمالا به این فکر می کنیم بعد از این افت سنگین یک هفته ای که در بعضی سهم ها به بیش از 25 درصد رسیده، الان با سبدمان چه کنیم. بهتر است نمادهای تحت مالکیت خودمان را با دو معیار رنک کنیم و براساس آن تصمیم بگیریم. نمادهایی که پی به ای مناسبی دارند و سود خوبی تقسیم می کنند و سود سال 1402 آنها هم رشد مناسبی می کنند نمادهایی است که نباید از آنها بترسیم. حالا اگر این نمادها از سقف اخیر خودشان فاصله زیادی گرفته باشند این فاصله مزیت مضاعف می شود تا احتمالا زودتر آرام بگیرند. در مورد بقیه سهم ها فعلا نمی توان اظهار نظر درستی کرد.

هفته ی آتی

4) هفته ی بعد دومین هفته ای خواهد بود که انتظار نوسان های شدید را داشتیم با این تفاوت که فعلا این هفته زیان سنگینی از قبل نوسان بر سهامداران وارد شده و هفته ی آتی را با ترس و لرز شروع می کنند. دو سناریو برای هفته ی آتی می توان تصور کرد، علی رغم ترس و لرز شرایط بازار جوری پیش رود که نوسان مثبت کمی آرامش به هم ریخته سهامداران را بازیابی شود. سناریو دوم اما ادامه ترس و لرز و البته کاهش شدت فروش هاست که می تواند شروع یک دوره رکودی باشد. اما با توجه به اینکه افت این هفته نمادهای زیادی را مجددا در محدوده ی جذاب برای خرید بلندمدت قرار داد می توان امیدوار بود تحت هر دو سناریو پس از هفته بعد چندان افتی در نمادهای درآمد و سود محور تجربه نشود.

1402/02/20
@fardaname

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد