تحلیل بازار امروز 20دی 1401

تحلیل بازار امروز 20دی 1401

تحلیل بازار امروز 20دی 1401

1) ارزش معاملات خرد به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسید که البته هر چه به انتهای زمان معاملاتی نزدیک شدیم، شرایط از مثبت قوی به مثبت خفیف تغییر فاز داد. شاخص کل تقریبا 6000 واحد کمتر از بالاترین مقدارش در میانه ی معاملات بسته شد. منفی های سهم ها فعلا خریدار دارد همین باعث امکان چرخش بین سهم ها و صنایع می شود. معامله گران روزانه به محض اینکه بخواهند از یک سهمی خارج می شوند و به مقصد سهم هدف حرکت می کنند.

در واقع جلوگیری از انجماد معاملات مهمترین دست آورد روند حرکتی اخیر همین مساله بوده. هر موقع بازار ترسیده یا خواسته از سهمی یا سهامی خارج بشود، در نقد کردن آن به مشکل نخورده است. البته از سوی دیگر هم در اکثر سهم ها کم پیش آمده سهمی قفل خرید باشد و خریدار نتواند به نیت خرید خودش برسد.

2) صنعت فلزات اساسی امروز تحت تاثیر رشد قیمت های جهانی در روز گذشته و همچنین رشد نرخ ورق گرم در بورس کالا امروز مورد توجه بودند. نمادهای مختلفی از فولادی ها، تولیدکنندگان فلزات پایه (روی، مس و غیره) و شرکت های پایین دستی صنعت فولاد مثبت و صف خرید بودند و ازش معاملات بالایی را ثبت کردند.

در صورت تثبیت نرخ های فروش زنجیره فولاد و فلزات رنگی در بورس کالا و ادامه فروش شرکت ها با نرخ های جدید، عملا اکثر آنها با پی به ای فوروارد حدود 5 واحد در حال معامله هستند. حالا اگر نرخ ها بازهم افزایش پیدا کند، می تواند جذابیت سهم های گروه را بیشتر کند.

3) امروز در تایم مثبت بازار که ورود پول حقیقی به بیش از 200 میلیارد تومن رسید، شاهد فروش تعداد کدهای حقوقی های زیاد در نمادهای پرتقاضا بودیم. به نظر می رسد با توجه به جریان خروج نقدینگی از صندوق های درآمد ثابت، این صندوق ها از تقاضای امروز استفاده کرده اند و اقدام به فروش سهام برای تامین نقدینگی کردند. یکی از دلایلی که در روزهای اخیر ارزش معاملات خرد افزایش قابل توجه داشته، همزمانی افزایش تقاضا برای خرید توسط برخی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی ها و در کنارش عرضه کنندگانی از جنس صندوق ها و غیره بوده است.

در واقع در شرایط فعلی بخشی از فروش بازار شاید بیش از آنکه به دلیل تحلیل مدیران پرتفو در مورد قیمت سهم ها باشد، با هدف تامین نقدینگی است.

4) ماه ها بود که بورس در مقایسه با سایر بازارها و دلار بازده ضعیف تری داشت و نقش بازنده را بازی می کرد. پس از مدت ها در دی ماه بورس نقش برنده را بازی کرد و در حالی که از ابتدای دی تا امروز دلار آزاد در حدود 3/5 درصد رشد کرده است، شاخص بورس با بازده 12 درصدی با نسبت بسیار بالایی نسبت به این دارایی برنده بوده است و بخش عمده ای از عقب ماندگی پاییز و امسال را جبران کرده است.

براساس استراتژی معاملاتی contrarian در بلندمدت دارایی هایی که بازنده بودن و عملکرد بازدهی ضعیف تری داشته اند، عقب ماندگی خودشان را جبران می کنند و حتی بازده بهتری از دارایی های برنده ایجاد می کنند. در واقع بسیاری معتقد هستند که بازده دارایی های مختلف در بلندمدت به میانگین میل می کند. اگر بخواهیم به این نظر باور داشته باشیم، باید بگوییم بورس هنوز جا برای رشد دارد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 4.9/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد