تحلیل بازار امروز 2 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 2 مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 2 مرداد 1402

مثبت نصف و نیمه

بازار امروز به نسبت مثبت بود و تقریبا 4500 میلیارد تومان ارزش معاملات داشتیم. گروه بانکی با محوریت نمادهای کوچک و متسوط این گروه مورد اقبال بازار بودند. رفت و برگشت های اخبار در مورد نرخ گاز دیروز با نامه ی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس مجلس ادامه پیدا کرد و حالا باید ببینیم در راند بعدی این دعوا چه اتفاقی در پیش است. البته نمادهایی کها مروز مثبت بودند، بی ش از آنکه به گاز ربط داشته باشند، به دلیل آرام تر شدن جو بازار و ارزندگی ذاتی مورد توجه بودند. پالایشگاه ها به نسبت روزهای اخیر معاملات متعادل تری داشتند و همین نداشتن صف فروش در آنها نیز کمی باعث ارامش جو بازار شد.

الزام به افشای هزینه ی قیمت گذاری دستوری

سازمان بورس ناشران را ملزم کرده است که آثار ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم النفع های ناشی از آن را در گزارش های تفسیری مدیریت برای هر دوره که گزارشگری می کنند، افشا کنند. هدف سازمان بورس از این اقدام ثبت و ضبط سواثر قیمت گذاری دستوری در مورد هر یک از شرکت های بورسی و در نهایت احتمالا جمع شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

به این ترتیب در پایان هر سال می توان متوجه شد، مداخله های دولتی و قیمت گذاری دستوری چند میلیارد تومان از منافع شرکت ها را کاهش داده است. این ثبت و ضبط هیچ اثر اجرایی نخواهد داشت اما به این ترتیب می توان متوجه شد قیمت گذاری دستوری چه بلایی بر سر شرکت ها و صنایع می آورد. احتمالا اعداد و ارقام مربوط به این موضوع و مقایسه آن با درآمد، سود و ارزش شرکت ها نتایج جالبی خواهد داشت.

پیشنهاد الزامی کردن تجدیدی ارزیابی دارایی های شرکت های بورسی

رئیس سازمان بورس به مجلس پیشنهاد داده است تا تجدید ارزیابی از همه ی طبقات دارایی (بلندمدت) را برای شرکت های پذیرفته شده در بورس الزامی کند و این موضوع را در برنامه ی هفتم توسعه بیاورد. به نظر می رسد هدف سازمان بورس از این پیشنهاد، واقعی شدن ارزش دارایی های شرکت ها و در نتیجه مشخص شود بازده دارایی های و حاشیه سود واقعی این شرکت ها است. در واقع بسیاری به غلط با لحاظ سود حسابداری و بهای تمام شده ی تاریخی دارایی ها گمان می کنند، بازده دارایی ها و حاشیه سود شرکت های بورسی بسیار بالاست.

این درحالی است که عدم تعیین اثر تورم بر ارزش واقعی دارایی ها، باعث شده سود حسابداری شرکت های بورسی و بازده دارایی های آنها تورمی نشان داده شود. یک نکته اما اینجا اهمیت دارد. سازمان امور مالیاتی، هزینه استهلاک اضافه شده ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی لحاظ نمی کند. اگر قرار باشد تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر بدون داشتن سپر مالیاتی باشد، عملا سود شرکت ها کاهش پیدا می کند و از آن طرف انتفاع مالیاتی نیز نخواهد داشت. لذا این نقطه ضعف می تواند جذابیت این پیشنهاد را کاهش دهد.

حفظ کف های دوشنبه

اکثر سهم ها تا الان توانسته اند کف های قیمتی تجربه شده در روز دوشنبه 26 تیرماه را حفظ کنند، شاخص کل نیز در منفی شروع شده از آخر وقت چهارشنبه تا دیروز باز هم بالاتر از کف روز دوشنبه بسته شد. فعلا ترس و دلهره در بازار فروکش کرده است اما این به معنی لزوم بالا رفتن بازار نیست. می توان دو سناریو برای مرداد مورد انتظار داشت.

در سناریو اول می توان انتظار داشت سهم های دارای پتانسیل رشد کنند اما شاخص رشد چندانی نداشته باشد که شرط تحقق این سناریو، عدم وقوع اخبار منفی از جنس های مختلف (قانونگذاری، بازار جهانی، نرخ دلار و غیره) است. در سناریو دوم اما اخبار منفی کماکان ادامه پیدا می کند و همین باعث می شود روند کلی بازار منفی باشد و سهم های خوب در بهترین حالت افت نمی کنند. به نظر می رسد احتمالا تحقق سناریو اول برای مرداد ماه بیشتر است. یعنی ما سهم هایی خواهیم داشت که رشد می کنند، اما کلیت بازار در گیر و دار خواهد بود.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 2/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد