تحلیل بازار امروز 19 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 19 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 19 مرداد 1401

1) آخرین روز معاملاتی هفته ی نیمه تعطیل در حالی به پایان رسید که فضا کماکان فضای مذاکرات و توافق است و حداقل خیلی از بورسی منتظر هستند تا ببینند بالاخره متن ها نهایی و امضاها زده خواهند شد یا نه. حرکت روز گذشته و امروز نرخ دلار هم به نوعی نشان داد بچه های سبزه میدان هم فعلا ترجیح دادند قیمت ها را کمی تعدیل کنند تا ببینند چه می شود.

پول انباشته پشت بازار عدد قابل توجهی است. اما فعلا جرات خرید ندارد یا ترجیح می دهد فعلا نخرد. اما وقتی خبر یا شایعه ای می آید پول قابل توجهی پشت صف می نشیند. مثلا وبانک کجا و صف 100 میلیونی کجا یا سرخطی 150 میلیون برای تفارس در یک روز معمولی. البته باید در نظر داشت در خیلی از سهم ها هم تا یه مقدار قیمت رشد می کند، فروشنده ی سنگینی وارد بازار می شود.

2) بانک ملی برنامه فروش زیرمجموعه های خود را دارد. شاراک و ونوین جزو اصلی ترین گزینه ها هستند. در مجمع شتران هم که سود کم تقسیم شد، دلیل آن تمایل به خرید بلوک شاراک عنوان شد. امروز به یکباره وبانک با صف خرید مواجه شد. به نظر می رسد اتفاق جدیدی در بلوک شاراک صورت گرفته است که اینچنین تقاضا سرازیر وبانک شده است. واگذاری شاراک به صورت نقد یا نقد و اقساط می تواند سود قابل توجهی برای وبانک ایجاد کند. اگر چیزی که مدیرعامل شتران توضیح داد محقق شود به نظر می رسد بلوک نقد شاراک مشتری نداشته باشد و احتمالا شتران بلوک نقد و اقساط را در مرحله دوم خریداری کند.

3) ارزش معاملات خرد بازار امروز مجددا حدود 2100 میلیارد تومن ثبت شد. قیمت ها نسبت به چهارشنبه هفته ی گذشته در نمادهای مورد توجه حدود 10 درصد بالاتر هستند. می توان گفت با افزایش قیمت نمادها و تعادل آنها، ارزش معاملات خرد افزایش پیدا نکرده است. این مساله نشان دهنده کاهش فروشنده ی بالقوه در بازار است. حال اگر خبر یا اخبار مثبتی مخابره شود، می تواند با افزایش ارزش معاملات خرد به بیش از 3000 میلیارد تومن مجددا باعث رشد قیمت نمادهای مورد توجه شود.

4) دو سال از 19 مرداد سال 99 گذشت. روزی که ریزش شدید و فرسایشی بورس شروع شد. البته از دو هفته قبل از آن خیلی از سهم ها دیگر توان رشد نداشتند و تنها تعداد اندکی نماد در گروه پالایشی و سلبریتی های مثل شستا و خودرو توانایی ادامه رشد را داشتند. ریزشی که خیلی از مردم عموم را متضرر کرد و سرمایه آنها را به باد داد.

خصوصا آنهایی که در دو ماه آخر وارد بازار شده بودند. تجارب تلخی از اون 5 ماه کذایی و این دو سال بدست آورده ایم. امیدواریم این تجارب در ادامه توسعه بازار سرمایه ایران باعث شود تا از مشکلاتی مانند آن حباب بوجود نیاید. ما بین خودمون یه اصطلاحی داشتیم که هر چقدر بازار رشد کند تصور می کنیم 30 درصد ارزش روز پرتفو مال ما نیست. نمی دانستیم علاوه بر آن قرار است دو سال سخت و اعصاب خرد کن نیز از دست بدهیم.

ما هنوز زنده ایم

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد