تحلیل بازار امروز 19 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 19 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 19 تیر 1402

شیفت از رکود به رکود شدید؟

بازار نشانه هایی از خود بروز می دهد که شبیه وارد شدن به مرحله رکود شدید است. اولین نشانه از رکود شدید افت ارزش معاملات است. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد فعلا بیش از 7000 میلیارد تومان است و البته روند این میانگین کماکان نزولی است و ارزش معاملات خرد هم همواره پایین تر از میانگین قرار دارد و هر زمان نیز به میانگین نزدیک می شود، برای افزایش به بیش از آن به مشکل می خورد. رکود شدید یعنی افت این میانگین به 5 هزار میلیارد تومان.

نشانه دوم کاهش تعداد کد خرید به کمتر از 200 هزار است. در حال حاضر در اکثر روزها تعداد کد خریدار بیش از 200 هزار بوده اما اگر بازار به این شکل ادامه دهد، این شاخص نیز وارد شرایط رکود شدید خواهد شد. رکود شدید یعنی اینکه علی رغم ارزنده بودن سهم ها، شاهد تحرک مثبت و ایجاد بازده توسط آنها نباشیم و نمادهایی که براساس روش های مبتنی سود و درآمد ارزنده نباشند نیز همواره در حال نزول باشند. هنوز رکود شدید حاکم نشده است اما اگر در یکی دو هفته ی آینده تحرک مثبتی در بازار نباشد، رکود شدید کامل خواهد شد. توصیه برای دوره هایی مثل الان، خرید سهام با وسواس بالا و احتیاط قابل توجه است.

تکلیف عملکردهای خوب بهار

اگر بازار در شرایط رکودی بماند و به رکود شدید وارد نشود، شرکت هایی که عملکرد خوبی در بهار داشته اند، بازده خواهند داد. خصوصا اینکه بسیاری از این نمادها می توانند عملکرد خوبشان را تکرار کنند. اما اگر بازار وارد رکود شدید شود، این نمادها هم عملکرد مطلوبی نخواهند و تنها می تواند افت نکنند یا افت کمتری بکنند. قاعدتا در دوره رکود شدید نیز می توانیم شاهد عملکردهای مثبت در برخی نمادها باشیم.

 

ارزش دلاری بورس در مرز 180 میلیارد دلار

شهریور سال گذشته تقریبا همه به نتیجه رسیدند توافقی با غرب مبنی بر احیای برجام یا چیزی شبیه آن در دسترس نیست. روند افزایش دلار نیز از آن موقع شروع شد. اعتقاد ما بر این است که بازارهای مختلف نسبت به شهریور سال گذشته بازده دلاری نمی توانند داشته باشند. لذا بورس نیز این منطق پیروی خواهد کرد. در واقع ارزش کل بورس بدون در نظر گرفتن عرضه های اولیه به دلار، وقتی در حد شهریور سال گذشته است یعنی در تعادل است. شهریور سال گذشته ارزش بورس ایران 180 میلیارد دلار بود. اوایل اسفند به کف خودش یعنی 130 میلیارد دلار رسید و بعد از آن با رشد در نیمه اردیبهشت به 200 میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر با نوسان های مختلف که البته روند آن نزولی بوده، ارزش بورس ایران مجددا در سطح 180 میلیارد دلار قرار دارد. در هفته های بعد از 17 اردیبهشت هر موقع ارزش بورس به این حد 180 میلیارد دلار رسیده، نسبت به کاهش مقاومت کرده است. امروز برای 5 بار بعد از 17 اردیبهشت به 180 میلیارد دلار رسید. به نظر ما در صورت تعمیق رکود، این شاخص حداقل تا 160 میلیارد دلار قابلیت کاهش دارد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد