تحلیل بازار امروز 19دی 1401

تحلیل بازار امروز 19دی 1401

تحلیل بازار امروز 19دی 1401

 

1) هر چقدر روزهای مثبت به منفی حالگیر است، روزهای منفی به مثبت لذت بخش است. در واقع شاید شما نسبت به روز گذشته بازدهی کسب نکرده باشید ولی همین که قیمت سهم ها نسبت به ابتدای بازار رشد می کند، باعث می شود تا حس خوشایندی در سهامداران شکل بگیرد. روز گذشته با افزایش ارزش معاملات و عرضه ی صف های خرید انتظار منفی برای بازار امروز شکل گرفته بود، اما ارزش معاملات بالا در تایم منفی بازار نشان داد که بازار کماکان خریدار دارد.

امروز ارزش معاملات خرد بیش از 10 هزار 700 میلیارد تومن بود. ثبت ارزش معاملات بالای 10 هزار میلیارد تومن در دو روز متوالی جالب توجه است، و نشان می دهد بازار در حال آماده شدن برای ثبت رکوردهای جدیدتر است. یک نکته جالب توجه دیگر در مورد ارزش معاملات خرید این است که از 10 روز معاملاتی گذشته، در 5 روز ارزش معاملات خرد حدود یا بیش از 10 هزار میلیارد تومن بوده است. در این 10 روز میانگین ارزش معاملات خرد بیش از 9100 میلیارد تومن بوده و نسبت به یک ماه پیش بیش از 2.5 برابر شده است. میانگین ارزش معاملات خرد در 19 آذرماه، 3400 میلیارد تومن بوده است. کماکان نشانه ای از ضعیف شدن در بازار وجود ندارد و مومنتوم آن در حال زیاد شدن است.

 

 

2) امروز شاهد یک چرخش در صنعت خودرو بودیم. اولا تمایل به خرید شرکت های زیرمجموعه مالک تودلی یعنی #وساپا #ورنا و #خگستر افزایش پیدا کرد. مدتی بود عملکرد روزانه خودرو و خساپا بهتر از این نمادها بود اما امروز جریان نقدینگی بازار به سمت این نمادها حرکت کرد و در حالی که آنها صف خرید بودند، نمادهای خودروساز متعادل معامله می شدند. زیرمجموعه های تودلی دار در حال جبران عقب ماندگی هستند.

از طرف دیگر دیگر خودروساز بازار یعنی خبهمن بعد از مدتها توانست از سطح قیمت 210 تومن عبور کند. قیمتی که مدتها بود درگیر آن بود و نمی توانست پشت سر بگذارد. شایان توجه است که خبهمن به لحاظ بنیادی سریع تر و بیشتر از دو خودروساز دیگر در حال تحول است. هم خدیزل زیرمجموعه این شرکت امسال فروش خوبی داشته و هم بهمن موتور زیرمجموعه غیربورسی که خودروهای دیگنیتی و فیدیلیتی را تولید می کند.

 

3) کامودیتی ها امروز در بازارهای جهانی رشد قیمت خوبی تجربه کردند که تحت تاثیر سیاست های تسهیل رونق اقتصادی چین است. نفت، مس، روی و سایر کالاها در بازارهای جهانی رشد به نسبت خوبی را تجربه کردند و منفی هفته ی اول سال را پشت سر گذاشتند. موضوع مهم دیگر برای شرکت های کامودیتی قیمت های کشف شده در بورس کالا است. امروز ورق گرم فولاد مبارکه تقریبا 23 میلیون تومان در هر تن معامله شد و می توان گفت با نرخ دلار 38 هزار تومن توسط خریداران، خریداری شد. در دیگر کالاها هم این رقابت و کشف قیمت واقعی در بورس کالا را شاهد هستیم.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه نیز 34 میلیون تومن تقریبا معامله شد و حاشیه 50 درصدی خودش با ورق گرم را حفظ کرد. یک خبر در مورد شرکت کامودیتی هم مربوط به طرح اصلاح فرمول خوراک گاز شرکت های تولیدکننده ی متانول است که البته فعلا مبهم است و معلوم نیست به چه شکل خواهد بود. البته بازار امروز برداشت مثبت از این خبر داشت و #زاگرس مهمترین نماد متانول ساز را با صف خرید بست. نرخ گاز در آمریکا و کانادا 12 سنت و کمتر است این در حالی است که شرکت های پتروشیمی ایران نرخ گاز را 50 درصد گرانتر از آمریکا و کانادا خریداری می کنند. ادامه سیاست اشتباه گرانفروشی گاز به شرکت های پتروشیمی هم این صنعت را تضعیف می کند و هم درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید از ترس همین ناترازی ارزی است که سیاستگذار به فکر اصلاح قیمت خوراک گاز متانول سازها افتاده است.

 

4) صنایع مظلوم بورس امروز مورد توجه قرار گرفتند. لاستیک و شوینده بیشترین ظلم را در دولت فعلی تحمل کرده اند. مواد اولیه و دیگر نهاده های تولید این دو صنعت به شدت گران شده اما سیاست گذاری اشتباه باعث شده است این دو صنعت در شرایط نامطلوبی قرار بگیرند و با زیان یا سود تقریبا صفر به تولید ادامه دهند.

معلوم نیست وزارت صمت تا کی این سیاست ویرانگر را ادامه خواهد داد اما در هر صورت امروز بورسی ها به هوای جامانده بودن قیمت سهام شرکت های این دو صنعت، دست به خرید زدند و نمادها را صف خرید کردند. به نظر می رسد تحت هر شرایطی سال بعد قیمت این محصولات افزایش نرخ خواهند گرفت و وضعیت موجود قابل تداوم نیست

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد