تحلیل بازار امروز 18 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 18 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 18 مرداد 1401

1) بعد از اینکه دیشب مشخص شد فعلا مذاکرات تمام شده و نتیجه ی خاصی هم مشخص نشد، خیلی ها انتظار داشتند بازار به همان شدت مثبتی که روز شنبه بود، امروز منفی شود اما این اتفاق نیافتاد و حتی نمادهای مورد توجهی مانند خساپا، صف خرید نیز تجربه کردند. البته خرید حقوقی و تاثیر در صف خرید شدنش نیز جالب توجه بود.

امروز فولاد مبارکه نیز بعد از مجمع بسیار خوبش باز شد و تقریبا در محدوده 5 درصد مثبت به معاملات آخرین روز قبل از مجمع اش بازگشایی شد. در کل بازار امروز توام با گیجی بود و به یکباره از بازاری که معتقد به توافق سریع و فوری بود به بازاری مجددا مبهم تبدیل شد.

2) بعد از اینکه روز گذشته اعلام شد مذاکرات تمام شده و نتیجه خاصی نیز از آن مشخص نشد، خیلی ها انتظار داشتند امروز معاملات نمادهای حداقل برجامی ضعیف و منفی شود. تقریبا همین شکلی نیز داشت جلو می رفت تا خریدهای حقوقی در نماد خساپا، شرایط را در این نماد و برخی نمادهای دیگر تغییر داد.

در میانه بازار در برخی گروه ها اینطور شایعه شده این خریدار حقوقی، صندوق تثبیت یا صندوق توسعه بوده است. اما پیگیری ها نشان می دهد خرید به شکل رنج مثبت توسط این صندوق ها صورت نگرفته است و توسط حقوقی های دیگر بوده است. در صورت حقوقی یا حقوقی هایی که رنج مثبت را زدند روند معاملات این نماد و بخشی از بازار را برای مدتی در طول بازار تغییر دادند.

3) فولاد مبارکه بعد از تقسیم سود سنگین در مجمع امروز بازگشایی شد. فولاد امسال ترک عادت کرد و درصد تقسیم بالایی را تجربه کرد به طوری که بازده نقدی اش بیش از 15 درصد شد که بین شرکت های بورسی ایران، جزو بالاترین بازده های نقدی است.

به نظر می رسد شناور بالای سهم و همچنین شرایط بازار امروز باعث شد تا این حرکت مثبت به درستی قیمت گذاری نشود یا شاید بازار نگران آینده ی سودآوری سهم است. در هر صورت اگر بازار به مشکل خاصی نخورد بعید نیست ظرف روزهای آینده قیمت نماد بالاتر بیاید.

4) به نظر می رسد اخبار پر زرق و برق مذاکرات چند خبر مثبت دیگر را در سایه قرار داد و کسی به آنها توجه نکرد. اول اینکه بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی و نرخ ریپو را باز هم کاهش داد و در این بین حدود 13 همت پول به سیستم بانکی تزریق کرد. این تغییر فاز به سیاست انبساطی از همه چیز برای بازار سهام مهمتر است.

دوم اینکه بعد از مدتها بازهم شاهد واریز پول به صندوق تثبیت بودیم در شرایط فعلی که بازار نزدیک حمایت های مهمی است این پول می تواند در روزهای هیجان منفی بسیار کمک کننده باشد. سوم اینکه بخشی از مشکلات صنعت خودرو به عنوان صنعت مورد توجه بازار در این روزها با عرضه خودرو در بورس کالا رفع خواهد شد. البته در مورد سایر صنایع نیز می توان از این اخبار مثبت پیدا کرد ولی خوب فعلا گرد و غبار مذاکرات جلوی چشم همه را گرفته است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد