تحلیل بازار امروز 18 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 18 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 18 تیر 1402

چراغ ارفع

امروز مثل اکثر روزهای اخیر بازار خواست کمی مثبت شود ولی فشار فروش بالا باعث شد تا از مثبت به منفی تغییر فاز بدهیم و مجددا شاهد فروش نسبتا سنگین حقیقی ها باشیم. البته در این بین گزارش خوب ارفع (در گروه فولاد) باعث شد هم خود این نماد صف باشد و هم نمادهای هم گروه هم مثبت کند و این انتظار را بوجود بیاورد که بقیه نمادهای فولادی هم گزارش خوبی بدهند.

با ارزش معاملات 6900 میلیارد تومانی، روز منفی را پشت سر گذاشتیم و نمادهای زیادی منفی بودند. جو رسانه چندباره حول موضوع نرخ گاز خوراک و سوخت امروز هم دستمایه رسانه های بورسی بود تا باعث ترس حقیقی ها و فروش آنها بشود. واقعیت این است از همان دو هفته پیش که این خبر نرخ گاز بیرون آمد مشخص بود تخفیفی در کار نیست اما از آن شاید پنجمین بار است رسانه های بورسی این خبر نرخ گاز را مخابره می کنند. اصرار عجیب بر تکرار این خبر هم در نوع خودش جالب است.

امید به گروه فولادی

ارفع گزارش خیلی خوب منتشر کرد. نسبت به فصل مشابه سال قبل، فصل قبل و میانگین 4 فصل گذشته، سود این شرکت به ترتیب 170، 134 و 159 درصد رشد کرده است که جزو عملکردهای بسیار خوب بازار و صنعت به حساب می آید. البته از فروش های شرکت های فولادی و نرخ های  فروش مشخص بود که شرکت های فولادی فصل بهار خوبی پشت سر خواهند گذاشت.

همین باعث شد توجه به حساب کتاب سود دیگر شرکت های فولادی نیز افزایش پیدا کند و شاهد رشد دسته جمعی گروه در این روز منفی باشیم. البته در فصول پیش رو به دلیل کاهش نرخ فروش و افزایش نرخ انرژی (خصوصا نرخ گاز سوخت) احتمالا حاشیه سود شرکت ها کاهش پیدا کند، اما خوب به هر حال ممکن است شش ماهه دوم باز هم نرخ دلار رشد کند و شرکت های فولادی از آن منتفع بشوند. به هر حال همین الان نرخ دلار بیلت بسیار کمتر از نرخ دلار آزاد است. در مجموع البته شرکت های زیادی هستند که احتمالا تحلیلگران غیرپیگیر را در فصل بهار سورپرایز خواهند کرد.

بازگشت وآیند

بانک آینده، ابرزیان ده بانک های ایرانی و ابربدهکار به سایر بانک های در جمع این موسسات امروز بعد تقریبا دو سال به تابلو بازگشت و با ایجاد جو رسانه ای که در مورد این نماد بوجود آمده بود 50 درصد مثبت باز شد. این توجه به نماد تحت تاثیر دارایی ملکی آن یعنی ایران مال اتفاق افتاد. به نظر می رسد این توجه صرف به بانک آینده صرفا به خاطر دارایی نمی تواند درست باشد چراکه بانک ها و شرکت های دیگری هستند که احتمالا در مقایسه با دارایی هایی که دارند، شرایط بهتری داشته باشند.

در هر صورت فعلا بازار به این نماد اقبال دارد و علی رغم رشد 50 درصدی، با صف خرید معاملات آن را بست. بانک آینده 90 همت به دیگر بانکها بدهکار است و 120 130 همت زیان دارد. سرنوشت این این بانک می تواند بر زندگی هر ایرانی در هر جای کشور با هر میزان سرمایه و سطح زندگی تاثیر بگذارد. همه ی ایرانی ها یک اثری از این فاجعه بانکداری در زندگی خودشان دیده اند و خواهد دید.

رقابت در سیمان

معاملات سیمان و وضعیت رقابت برای خرید آن باعث شده است که توجه به این گروه کماکان ادامه داشته باشد و گروه سیمان علی رغم رشد قابل توجه در هفته های و ماه های اخیر، کماکان به عملکرد خوب خودش ادامه دهد. البته انتظار برای قطعی برق در این رقابت ها بی تاثیر نیست. اگر وضعیت تامین برقی به این شکل ادامه پیدا کند، احتمالا قطعی برق به آن صورتی که انتظارش می رود نخواهد بود و در هفته های پیش رو باید شاهد تعدیل و تعادل در نرخ سیمان در بورس کالا باشیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد