تحلیل بازار امروز 18 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 18 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 18 اردیبهشت1402

شکست در مقابل دشمن فرضی

این بازار هنوز که هنوز است هر روز صبح با استرس 99 بیدار می شود. تمام لرز زدن ها و عربده کشیدن هایش با حال و هوای 99 است. این کانال کشیدن ها و داد و بیدادها را نگاه نکنید. اینها تا عدد 9 می بینن تن و بدنشون می لرزه. چرا خاطرات آن روزهای بد را برایشان تداعی می کنید.

واقعا از ترس مرگ خودکشی کردن به این می گویند. بگذریم، سرعت اصلاح بازار به قدری بالاست که احتمالا همین هفته بسیاری از سهم ها مجددا در محدوده ی جذاب برای خرید قرار می گیرند. تجربه نشان داده است که روندهای بازار را جریان پول شکل می دهد و تقریبا متغیرهای بنیادی تاثیر چندانی در شکلگیری و توقف روندها ندارد.

اما در هر صورت در میان مدت این ارزندگی بازار است که جهت آنرا مشخص می کند. در واقع اگر بازار ارزنده باشد، امکان شکلگیری روند صعودی وجود دارد و اگر گران باشد امکان شکلگیری اصلاح و ریزش بوجود می آید. هفته ی پیش بازار نه گران بود و نه ارزان و بسیاری می ترسیدند که حجم تقاضا شرایطی را ایجاد کند که بازار گران شود و رفته رفته حباب مثبت شکل بگیرد.

از آن موقع تا الان تغییر خاصی در شرایط بنیادی ایجاد نشده اما در همین دو سه روز اکثر سهم 10 تا 20 درصد افت قیمت تجربه کرده اند. به نظر می رسد ترس از حباب باعث شد کاری کنیم تا حباب منفی ایجاد شود و بازار مجددا ارزان شود.

در روز دوشنبه 18 اردیبهشت شاهد چالش مانکن در بورس بودیم و با ارزش معاملات 11 هزار میلیارد تومانی تمامی رکوردهای منفی و نامطلوب بورس جا به جا شدند.

مصدوم آماده است

اصلا به ما نیامده بازار نرمالی داشته باشیم. یه زمانی برنامه در تلوزیون بود که کمک های اولیه آموزش می داد و البته به شکل طنز. در این برنامه برای آموزش ابتدا یکی از بازیگرها را مصدوم می کردن و قرائت جمله مصدوم آماده است، شروع به آموزش کمک های اولیه می کردند. حالا باید گفت مصدوم آماده است.

مدتی بود بازار از فاز حمایت و هم اندیشی و این شرایط خارج شده بود. حالا مجددا فاز حمایت و اینها احتمالا باب بشود. البته با توجه به شرایط بنیادی بازار باید گفت چندان نمی توان انتظار داشت دوره اصلاح و عمق اصلاح شدید باشد. امیدواریم این سم هر چه سریعتر از بدن بورس خارج شود. سم مداخله.

چشم انداز

من نمی دانم در کوتاه مدت بازار چقدر می تواند اصلاح کند و اصلا بعد از اصلاح بلافاصله چه اتفاقی می افتد. اما می دانم که فعلا ریسک افزایش پیدا کرده است، ریسکی از نوع معاملاتی و مادامی که این ریسک برطرف نشده، روند مثبت اخیر نمی تواند سر و شکل خودش را بازیابی کند.

اما وقتی به چشم انداز نگاه می کنم، می توانم بدون ترس بگویم سبدی که مبتنی بر سهم های رشدی از نظر درآمد و سود در سال 1402 چیده شده است، همین 1402 بازهم بازده خیلی خوبی کسب خواهد کرد.

لذا حتی اگر سهم دارید و در این هفته ضرر کرده اید و قرار است حتی ضرر هم بکنید، بهتر است استراتژی خودتان را بازیابی کرده و کاهش ریسک معاملاتی بازار، سبدی مبتنی بر سهم های رشدی شکل دهید و خیال خودتان را راحت کنید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد