تحلیل بازار امروز 17 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 17 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 17 تیر 1402

 

حضور همیشگی فروشندگان

بازار سهام شبیه، بازار محصولات کشاورزی در فصل برداشت و در کنار زمین زراعی است. یعنی کشاورز به طول مثال وقتی گوجه برداشت می کند مجبور است در یک مهلت کوتاهی محصول بفروشد و از شر آن راحت بشود. چون اگر نفروشد محصول خراب می شود و کل کاشت، داشت و برداشت به باد می رود. رفتار برخی سهامداران در بورس دقیقا شبیه همین رفتار است. یعنی اینها همیشه فروشنده هستند اصلا فرقی نمی کند قیمت چند باشد.

آن کشاورز هم چون زنجیره ی تکمیلی در کنارش وجود ندارد مجبور است به معنای واقعی از شر محصول راحت بشود، اینجا هم چون خیلی از این فروشندگان به سهام به دید یک برگه ای که می توان به پول تبدیل کرده و امروز را فردا کرد نگاه می کنند، مدام در حال فروش هستند. سمت خریدار اینگونه نیست، حتما باید دلیلی برای خرید داشته باشد تا به سراغ آن برود. همین می شود که بورس ایران فصلی باشد، یعنی شما در برخی از فصول به عنوان سهامدار ممکن است با اقبال مواجه بشوی و سود خوبی بکنی اما در اکثر فصول باید خدا خدا کنی محصولت فاسد نشود و یک سودی بدهد.

اما مگر سهام دارایی فاسد شونده است که این رویکرد نسبت به آن وجود دارد؟! تجربه نشان داده است که در بلندمدت فروشندگان ضرر می کنند اما به هر حال ما در کوتاه مدت زندگی می کنیم و شاید تا بلندمدت اصلا سرمایه ای برایمان باقی نماند که از منافعش بهره مند شویم. در یک روز رکودی دیگر، ارزش معاملات به زور به حدود 6 هزار میلیارد تومان رسید و یک روز رکودی دیگر به پایان رسید.

4 سیکل بورس ایران

بورس ایران 4 شکل دارد، رونق شدید، رونق، رکود، رکود شدید و تقریبا هیچ حالت متعادلی ندارد. در رونق شدید تقریبا همه سعی می کنند فقط سهم داشته باشند و حتی دیده شده که خیلی به کیفیت پرتفو دقت نمی کنند، هر چقدر به سمت شرایط رکود شدید حرکت کنیم، تمایل به داشتن سهم کاهش پیدا می کند و حتی در رکود شدید بهترین سهم ها با بهترین چشم انداز نیز مورد اقبال قرار نمی گیرد.

در رونق شدید و رکود شدید سهم های بزرگ و شاخص ساز بهتر عمل می کنند اما در شرایط رکود و رونق (حد وسط) معمولا سهم های کوچک و متوسط عملکرد بهترید دارند. از بعد از ریزش اردیبهشت بازار تقریبا در شرایط متعادل متمایل به رکود قرار داشته به همین دلیل سهم های کوچک و متوسط (خصوصا با کیفیت بنیادی مناسب) عملکرد بهتری داشته اند. اما این سیکل بالاخره باید به اتمام برسد و سیکل دیگری شروع شود. جنس معاملات فعلا به گونه ای است که مدام هم وزن نسبت به کل عملکرد بهتری نشان می دهد.

رشد قیمت جهانی نفت

در حالی که اکثر کامودیتی ها وضعیت معاملات جالبی ندارند و در ماه های گذشته افت قیمت تجربه کرده اند. نفت هم تقریبا همین شرایط را داشته است. با این تفاوت که در هفته ی گذشته بعد از مدتها شاهد رشد قیمت قابل توجه در نفت بودیم و قیمت نفت برنت دوباره در حال نزدیک شدن به 80 دلار است. دلایل مختلفی برای این موضوع ذکر می شود اما هر چه است موضوع به سمت عرضه بر می گردد چون در سمت تقاضا تغییر خاصی اتفاق نیافته است. شاید در ماه ها آتی شاهد تجربه ی قیمت های بالاتر در نفت باشیم.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد