تحلیل بازار امروز 17 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 17 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 17 اردیبهشت1402

مدیریت ریسک

ما اگر مدیریت ریسک بلد نباشیم احتمالا در بازار مالی ضررهای سنگینی متحمل می شویم. ممکن است بعد از مثلا 5 سال سرمایه ی خوبی را از بازار مالی کسب کنیم، اما قطعا در مقاطعی از این 5 سال زیان های هنگفتی را متحمل شده ایم. روش های مختلفی برای سنجش ریسک وجود دارد اما ساده ترین آنها انحراف معیار است.

یکی از روش هایی که ما خیلی استفاده می کنیم دامنه ی نوسان روزانه است. هر چقدر دامنه ی نوسان روزانه در بازار (یعنی فاصله سقف و کف قیمت سهم ها) بیشتر باشد، یعنی ریسک بالاتر است. حالا اگر ما در کف روز خریده باشیم و در سقف روز فروخته باشیم، ریسک برای ما بسیار خوشایند خواهد بود، اما برعکس آن بسیار آزاردهنده است.

فارغ از اینکه ما در این فرایند سود کنیم یا ضرر، هر زمان دامنه نوسان روزانه افزایش پیدا کند، یعنی ما باید مدیریت ریسک کنیم و سطح ریسک پذیری خودمان را پایین بیاوریم. در روزی که 21800 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بود، بازار منفی بسیار سنگینی را تجربه کرد و پس از مدتها منفی و صف فروش های سنگین تجربه کردیم که تا اخر بازار هم جمع نشدند.

ادامه کار

همانگونه که در پنج نکته ی اول هفته ذکر شد، این هفته و هفته ی آینده معاملات بسیار نوسانی و احتمالا پرتراکنشی خواهیم داشت. دلیل آن هم مشخص است قیمت ها به سطحی رسیده اند که دیگر نمی توان به آنها بسیار ارزان گفت. البته گران هم نیستند.

چون بازار یک دوره رشد سریع را تجربه کرده است، برای اینکه تعادل جدید کسب شود، نیاز است تا شتاب کم شود و در کم کردن شتاب مدام شاهد نوسان و تکانه های شدید خواهیم بود. اگر در این ایجاد تعادل تعداد خیلی کمی متضرر بشوند یا اصلا نشوند، می توانیم امیدوار باشیم فروش ادامه دار شکل نگیرد و بازار روند ملایمی بعد از تعادل تجربه کند.

البته روند دلار نیما، دلار آزاد و همچنین قیمت های جهانی می تواند این فرایند ایجاد تعادل جدید و همچنین ادامه روند تحت تاثیر قرار دهد. اما چیزی که مشخص است عقب ماندگی بورس نسبت به بقیه بازارها تقریبا جبران شد. بعد از این انتخاب سهم می تواند تفاوت بازده زیادی ایجاد کند.

رکورد ارزش معاملات خساپا

امروز نماد #خساپا رکورد ارزش معاملات خرد روزانه ی خودش را شکست. بالاترین ارزش معاملات خرد روزانه این نماد مربوط به 7 مرداد سال 99 به میزان 1323 میلیارد تومان بود که امروز با ثبت 1538 میلیارد تومان این رکورد شکسته شد.

عرضه صف خرید سنگین این نماد در ثبت این رکود بی تاثیر نبود ولی تقریبا تا انتهای بازار با معاملات پرحجم و بدون صف خرید و فروش به کار خودش ادامه داد. احتمالا پشت این ارزش معاملات سنگین یا خبری در جریان است یا تحلیلی به این نتیجه رسیده که خرید خساپا در شرایط ریسکی فعلی خوب است.

به تحلیل های مقایسه توجه نکنید

احتمالا در روزهای آتی تحلیل هایی از این دست که این نماد نسبت به بقیه جامانده است یا مثلا چون فلان سهم صف خرید شده پس همگروهی ها را هم باید بخریم به شما بیشترین آسیب را برساند.

در روزهای آتی لطفا به این نسبت گیری ها توجه نکنید. بعد از یک رالی صعودی قوی، این نسبت گیری ها به درد شما نمی خورد. بهتر از با بررسی صورت های مالی و سایر ویژگی های بنیادی دنبال سهم های زیرخاکی یا جذاب باشید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 1/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد