تحلیل بازار امروز 17دی 1401

تحلیل بازار امروز 17دی 1401

تحلیل بازار امروز 17دی 1401

1) باید قبول کرد بازار از دوره رکود و حباب منفی عبور کرده است. در واقع تحلیل بازار با شرایط رکودی الان جواب نمی دهد. میانگین 60 روزه ارزش معاملات خرد در 4 آبان (کف پاییز) در حدود 2500 میلیارد تومان بوده است و در حال حاضر این میانگین 60 روزه به بیش از 4200 میلیارد تومان رسیده است.

از طرف دیگر ارزش معاملات خرد در تایم فریم 3 روزه و 20 روزه در حال حاضر به ترتیب 8100 و 6400 میلیارد تومان است. به نظر می رسد مادامی که میانگین 3 روزه ی ارزش معاملات خرد بیش از 6500 میلیارد تومان باشد، هیچ نشانه ای از افول رونق فعلی مشاهده نخواهد شد. شاید در کوتاه مدت نوسان داشته باشیم ولی با افق میان مدت حفظ ارزش معاملات روزانه در سطوحی بالاتر از 6500 میلیارد تومان کماکان موید ادامه حرکت رشدی فعلی است.

البته ممکن است مثلا گروهی از سهم یا نمادهایی اصلا بازده نداشته باشند ولی گروه یا نمادهای دیگری بازده ایجاد کنند. در واقع حرکت فعلی بازار جمعی نیست و به صورت بخشی خواهد بود. حرکت جمعی آتی زمانی می تواند اتفاق بیافتد که نرخ دلار آزاد یا نیما رشد جدید و سقف جدیدی را تجربه کنند. ارزش معاملات خرد در روز جاری 8500 میلیارد تومان بود و برای یک روز رونقی عدد قابل قبولی است.

2) حباب منفی در بورس در حال از بین رفتن است.  این نوشته مربوط به تیرماه امسال بود و تشکیل حباب منفی در بورس در آن نوشته پیش بینی شد. در پست های بعدی هم به روند تشکیل این حباب اشاره شده بود. حالا الان بایستی بگویم حباب منفی در بورس در حال کوچک شدن. در واقع کف قیمت به ارزش زده شد و قیمت از پایین در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی در بسیاری از سهم ها است.

اگر خیلی خلاصه و ساده بخواهم تشریح کنم فرض کنید بازده مورد انتظار شما از یک سهم در شرایط تورمی فعلی 50 درصد بوده است، تشکیل حباب منفی و تکمیل آن در پاییز باعث شد قیمت ها به قدری افت کند که بازده دردسترس تا 100 درصد هم افزایش پیدا کند. حالا رشد اتفاق افتاده از 4 آبان تا الان بیشتر در جهت از بین رفتن این حباب منفی بوده. یه فرصت ویژه که به خاطر جریان سرمایه در بورس و همچنین در همه ی بازارهای سرمایه گذاری اتفاق می افتد. سرمایه گذاران بلندمدت بیشتر به ارزش توجه می کنند اما سرمایه گذاران کوتاه مدتی قیمت را بیشتر مدنظر قرار می دهند.

3) امروز تمایل به خرید سهم های غیردلاری بیشتر بود. دلیل اصلی این رویکرد قطعا نگرانی از کنترل نرخ ارز نیما و شاید نگرانی از مداخلات در بورس کالا باشد. قبلا فکر می کردم که عرضه ارز در سامانه نیما با نرخ ثابت 28500 شاید بتواند یک تا دو ماه ادامه داشته باشد. اما با توجه به تحرکاتی که در سمت تقاضای ارز نیما در جریان است و همچنین در کنار آن عدم تامین ارز صادراتی به اندازه ی کافی، بعید است این سیاست بیش از دو سه هفته دوام بیاورد.

همین الان هم زمزمه هایی از رقابت های سنگین برای خرید ارزهای غیر سهمیه شنیده می شود. بازار مبادله ای، بازار توافقی، نیمای رقابتی یا هر اسم دیگری می خواهند برایش بگذارند، چیزی است که در هفته های پیش رو محل فروش بخش عمده ای از ارزهای شرکت های صادرکننده خواهد بود. هر زمان این اتفاق افتاد، شرکت های پتروشیمی، معدنی و فلزی صادراتی نیز می تواند عقب افتادگی خود نسبت به بقیه بازار را جبران کنند.

4) معاملات بلوک خرد (معاملات بلوکی که در نماد2 صورت می گیرد) در بازار افزایش پیدا کرده است. این معاملات معمولا بین اشخاص حقوقی انجام می گیرد و از آنجائیکه حجم بالایی دارند جهت عدم تاثیر بر تابلو معاملات خرد، در تابلوی دیگری انجام می گیرند. چند وقتی است که حجم معاملات نمادهای خره فروشی افزایش پیدا کرده است. ارزش معاملات بلوکی خرده فروشی که در چندماه گذشته در بورس زیر 500 میلیارد تومان بود، امروز به 1400 میلیارد تومان رسیده است.

در فرابورس نیز ارزش معاملات بلوکی خرده فروشی رشد قابل توجهی داشته است. افزایش این معاملات در این ماه از سال که انتهای سال مالی شرکت های حقوقی نیز نیست نشان می دهد، حقوقی ها درشت تقاضای قابل توجهی برای خرید سهام دارند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد