تحلیل بازار امروز 16 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 16 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 16 شهریور 1401

1) ترس از دست دادن سطح فعلی شاخص خصوصا با تحت فشار بودن سهم های با اهمیت در شاخص کل هر چه به اواخر بازار نزدیک شدیم، وضعیت نامطلوب تری را رقم زد. به اعتقاد بسیاری که بازار را تکنیکال تحلیل می کنند، شاخص کل در محدوده ای است که در صورت منفی شدن به معنی شکسته شدن حمایت است و افت بیشتری در پیش خواهد بود.

همین مساله باعث یک ترس عمومی در بسیاری از معامله گران شده و فکر می کنند بهتر است در معاملات احتیاط کنند. از طرف دیگر وقتی کمی بار عرضه سنگین می شود، ترس این افراد بیشتر شده و با هیجان منفی اقدام به فروش می کنند. ارزش معاملات در این روز توام با ترس به حدود 3100 میلیارد تومن رسید که برای این روزهای بازار بد نیست.

2) از نظر بنیادی خصوصا در سهم های بزرگ و صادراتی دلایل مختلفی برای عدم رشد و شاید افت می توان پیدا کرد اما قیمت این سهم ها در محدوده ای است که افت بسیار شدید تصور نمی شود. به هر حال بسیاری از این ریسک ها در قیمت فعلی سهم ها دیده شده. البته برخی گروه ها مثل معدنی ها یا نمادهای مربوط به بانک پاسارگاد شرایط متفاوتی دارند (همراستا با شرایط بازار و صنعت خودشان افت نکرده اند). شاید این احتمال تعویق در مذاکرات کمی حس منفی در گروه های برجامی نیز ایجاد کرده و از این جهت بسیاری به فکر پیدا کردن تارگت نزولی باشند تا تارگت صعودی.

در هر صورت بازار به قدری بی رمق و رکود زده است که در صورت تشکیل موج نزولی هم انچنان موج سریع و شدید قابل تصور نیست. اصلا فرض کنیم بازار از هفته بعد مدام به نزول ادامه می دهد تا به تارگت جدیدی برسد. قاعدتا بازهم فروش هیجانی همراه با رنج منفی منطقی نیست. اصلا کسی نیست که همدیگر را هل بدهیم. همین چند نفر در بازار مانده ایم.

3) سه نماد پتروشیمی #ممسنی #دهدشت #کازرو که سهامداران پروژه پتروشیمی گچساران هستند امروز بعد از 27 ماه بازگشایی شدند و اتفاقا مثبت خوبی هم خوردند. این نمادها در حال حاضر چند فاکتور بسیار تاثیر گذار دارند که می تواند قیمت آنها را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. نکته اول میزان مالکیت هر کدام بر گچساران ممکن است دوبرابر شرایط فعلی بشود و این مساله خودش ارزش آنها را دوبرابر می کند اما فعلا معلوم نیست چقدر طول می کشد تا این موضوع حل و فصل بشود و اصلا در آخر این اتفاق می افتد یا نه.

موضوع دوم ارزش خود پتروشیمی گچساران است در حال حاضر هنوز به بهره برداری نرسیده و ممکن است طبق پیش بینی ها هم جلو نرود. نکته سوم هم تامین خوراک پتروشیمی گچساران است که وابسته به فاز دوم پالایشگاه بیدبلند است که هنوز به نتیجه نرسیده است. لذا خریدار و فروشنده باید این ریسک ها و پتانسیل های رشد را در کنار هم در نظر بگیرد. اما به نظر ما قیمت هایی که این نمادها امروز تجربه کردند چندان با قیمت تعادلی در شرایط فعلی فاصله ندارد و احتمالا در روزها و هفته های در همین حدود با دامنه 10 تا 20 نوسان کنند تا وضعیت مشخص شود.

4) این هفته هر سهم غیر بازار پایه ای که صف خرید تجربه کرد به شدت عرضه و از روز بعد معاملاتش شل شد. به نظر می رسد مادامی که بازار به این شکل رکودی است و میانگین ارزش معاملات کمتر از 4 هزار میلیارد تومن است، خرید رو به بالا خصوصا در صف خرید فکر خوبی نباشد و منجر به ضرر و زیان حداقل در کوتاه مدت بشود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد