تحلیل بازار امروز 16 بهمن

تحلیل بازار امروز 16 بهمن

تحلیل بازار امروز 16 بهمن

1) بالاخره شورای رقابت دستورالعمل مدنظرش برای بازار خودرو را منتشر کرد. خلاصه ی این دستورالعمل چند نکته داشت. نکته ی اول قیمت پایه خودرو توسط این شورا تایید و تعیین خواهد شد و دامنه ی فرمول به قدری باز است که تقریبا می توان گفت مثلا پراید از 150 میلیون تا 300 میلیون تومان قابل تعیین است.

نکته دوم شورای رقابت گفته خودرو انحصاری است و همه اموراتش را من باید تعیین کنم. و نکته ی سوم عرضه خودروهای سواری که در این دستورالعمل در مورد آنها صحبت می شود در مورد همه ی انواع آن از طریق سامانه یکپارچه ی فروش صورت می گیرد. به این ترتیب رویای بورس کالا و نجات این صنعت از ورشکستگی خیلی زود رنگ باخت و تمام شد. احتمالا با افزایش نرخ فروش کارخانه کمی وضعیت صنعت بهتر می شود و از آنجائیکه امورات در اختیار شورای رقابت است و اگر به عملکرد 10 سال گذشته ی این شورا نگاه کنیم نمی توانیم انتظار تحول در سواری سازها را داشته باشیم.

یکی از دلایل تحول بخش تجاری و حل شدن مشکل مردم در خرید خودروی تجاری عدم دخالت این شورا در حوزه ماشین های تجاری بود. وضعیت خاور، خدیزل، خزامیا که متحول شده اند موید نقش مخرب این شوراست که هر شرکتی از چنگ ایشان آزاد شد رستگار گردید.

2) حالا سازمان چه کار می تواند بکند. طبیعتا امکان پیگیری تجدید نظر در مورد این دستورالعمل و رای به انحصاری تلقی کردن خودروهای سواری از مراجع ذیصلاح قابل انجام است و احتمالا سازمان هم این موضوع را پیگیری کند. اما نکته ی دوم عدم امکان خروج خودرو و خساپا از شرایط ورشکستگی با این دستورالعمل است. لذا به نظر می رسد بهترین کاری که سازمان بورس می تواند بکند، اخراج این دو شرکت از بورس و انتقال آنها به بازار پایه است. هر زمان مدیران این شرکت ها و متولیان دولتی بالاسر راه حلی برای نجات شرکت ها پیدا کردند، آن موقع می توانند مجدد در بورس پذیرش بگیرند.

3) بقیه صنایع هم به آتش این بی اعتمادی ایجاد شده سوختند. البته شدت واکنش در سهم های که این چند وقت رشد نرخ فروش و رشد درآمد داشتند کمتر بود. بسیاری از فلزی ها و پتروشیمی ها در محدوده ی نزدیک به صفر تابلو معامله می شدند. به نظر می رسد پرونده ی جنجالی خودرو را فعلا باید بسته شده تلقی کنیم و قبول کنیم این بی اعتمادی باعث ایجاد یک رکود موقت یک تا سه ماهه خواهد شد.

البته ممکن است اتفاقاتی مثل تغییرات در قواعد بودجه، تغییر نرخ فروش دلار برای پتروشیمی ها و اتفاقات مشابه باعث بازگشت رونق شود ولی فعلا با این وضعیت نمی تواند انتظار داشت هیجان خرید بوجود بیاد. اما این سهم های بنیادی که نرخ فروش رشدی داشتند و درآمدشان خوب شده و پی به ای فوروارد محدوده 4 دارند، تا مجمع بازده خواهند داد. فارغ از اینکه چه بلایی سر خودرو و بقیه بیاید.

4) احتمالا این روزها به دنبال استراتژی مناسب برای فعالیت در بورس هستیم. از آنجائیکه چشم انداز رشد درامد و سود شرکت های برای سال بعد بسیار قابل توجه است، ارزش اکثر سهم بسیار بالاتر از قیمت فعلی تابلو به نظر می رسد. همین مساله هم باعث شده با راحتی نتوان این بازار را بوسید و کنار گذاشت.

به نظر می رسد داشتن سهم های تدافعی و نگهداری بخشی از پول به صورت نقد فعلا استراتژی بدی نباشد. البته برخی معتقد هستند در شرایط رکودی و نزولی بهتر است کلا نقد شد و خارج شد. اما همین امروز هم دیدیم برخی سهم ها چندان منفی نخوردن. من سهم های تدافعی خودم را نگه می دارم و بخشی از قدرت خریدم هم را نقد نگه می دارم. چون ممکن است همین سهم ها یا سهم های دیگر را مجددا بازار بسیار ارزان فروشی کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد