تحلیل بازار امروز 14 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 14 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 14 فروردین 1402

عدم توجه به لوس بازی

1) این داستان دستورات خصوصا در مورد دلار اینقدر دیگه لوس شده که کسی جدی نمی گیره. دیگه همه متوجه شدن اعتبار این دستورات و تصمیمات حتی به ماه هم نمی رسه. ملت مسخره ی شما نیستن که با تفکرات یک گروه روانپریش که مشاورتان هستند نسبت به سرمایه ی خودشان تصمیم بگیرند.

تنها راه مهار تورم برگشتن مشاوران روانپریش به جایگاه اجتماعی واقعی خودشان است نه دستکاری نرخ های پایه یا هر نوع ایجاد محدودیت در عرضه و تقاضا. روند تورم در کشور و دو منشا اصلی آن یعنی اختلال در مکانیسم عرضه و سیاست مالی و پولی برای همگان آشکار و هویدا است و دیگر با این رجزخوانی ها و توهم بازی کسی تصمیم اش را تغییر نمی دهد.

13500 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بورس در اولین روز بعد از تعطیلات عید نوروز، عدد بسیار خوبی است و می تواند امیدواری به ادامه روند را بسیار افزایش دهد. البته باید به رشد و استراحت ها دقت کرد و بعید نیست چند وقت دیگه یک استراحتی در پیش داشته باشیم ولی بورس هم مثل سایر بازار دیگه حرف های سیاستگذار را جدی نمی گیرد.

نوبت خودرو

2) 15 فروردین زمان اعلام قیمت جدید کارخانه ی خودروهای سواری تولید داخل کشور توسط شورای رقابت عنوان شده است. چندماه پیش یک دیدی در بین سرمایه گذاران بورسی شکل گرفته بود که با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت فروش کارخانه های خودروسازی هم متناظر با تورم تعدیل خواهد شد و روند زیان دهی این شرکت های به سودآوری تبدیل خواهد شد. بعد از برباد رفتن رویای بورس کالا خیلی ها از این صنعت خارج شدند و سهم هایشان را فروختند.

حالا با زمزمه هایی در مورد نرخ های جدید شنیده می شود، می توان انتظار داشت کارخانه ها از زیان خارج بشوند و به سود برسند ولی دیگر نمی توان انتظار داشت سرعت تعدیل هم پای تورم باشد و احتمالا مثلا سه تا شش ماه بعد دوباره باید با شورای رقابت دعوا کرد تا قیمت جدید کارخانه را تعیین کند.

ارتباطات و نرم افزار

3) گروه مخابرات، نرم افزار و شرکت های مشابهی که در واقع خدماتی مبتنی بر it ارائه می دهند در دو هفته ی گذشته مورد توجه بازار بودند و هر کدام به بهانه ای رشد کرده اند. به طور کلی این صنایع توانایی تعدیل متناظر خودشان از نظر درآمد با تورم را ندارند. یعنی همیشه از تورم عقب هستند و چون درآمد و سود آنها با تورم تعدیل نمی شود، ارزش بازار دلاری آنها نیز مدام کوچک می شود.

حالا بعضا اینقدر این جاماندگی زیاد می شود که بازار بخشی از آن را جبران می کند ولی واقعیت این است در کشوری که درگیر تورم بالاست که امکان تبدیل به ابرتورم در آن بسیار بسیار محتمل است، بخش خدمات رفته رفته آب خواهد رفت.

دلار آرام گرفته

4) دلار هنوز بالاتر از آخرین نرخ سال 1401 است اما به نظر می رسد با اتمام تعطیلات و شروع رسمی بازار ارز و طلا، آرام گرفته است. معاملات دلار و طلا به گونه ای نیست که بتوان انتظار داشت در کوتاه مدت سقف جدید بسازند و فعلا برای چند وقت (دو تا 4 ماه) فعلا همین روند آرام و استراحتی می تواند ادامه پیدا کند. البته باید توجه داشت دو عامل می تواند این آرامش را به هم بزند.

اولین و مهمترین فاکتور سیاست های دولت در مورد بازار ارز است که انگار قسم خورده اند اجازه ندهند التهاب آن بخوابد و با بیشمار تصمیم و بیشمار بخشنامه، هر هفته یک بازی جدید در می آورد. این تشویش باعث افزایش التهاب می شود. عامل دیگر افزایش تنش بین المللی یا تحریم های جدید می تواند باشد. به نظر می رسد اگر این دوعامل آرامش را برهم نزند فعلا تا تابستان می توانیم نفسی بگیریم. البته روند بعدش و یکسال بعد روشن است. با رشد بالای نقدینگی نمی توان انتظار داشت آرامش در دلار خیلی طولانی باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد