تحلیل بازار امروز 14 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 14 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 14 تیر 1402

توقف کل، ادامه ی رشد هم وزن

به طور کلی وقتی پول کمی در بازار در گردش باشد، تمایل به خرید سهم هایی که شناور پایین تری دارند افزایش پیدا می کنند. همین باعث شده که در اکثر روزهای اخیر بازده شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل باشد و کماکان نسبت هم وزن به کل در حال افزایش باشد. شاخص هم وزن از ابتدای تیرماه 4 درصد بازده داده است نسبت بازده مناسبی به نظر می رسد و می توان تخمین زد این بازده احتمالا تا 10 درصد نیز در روزهای آتی برسد. ارزش معاملات خرد در روز جاری به 6500 میلیارد تومان رسید در حالی که تعداد کد فعلا در حدود همان 200 هزار کدی است که نشانه ای از شرایط نیمه رکودی است.

کاهش مداوم نرخ بهره

نرخ بهره در بازار اوراق کماکان در حال کاهش است. میانگین نرخ بازده تا سررسید اوراق در حال معامله در بازار بدهی به کمتر از 25 درصد رسیده است. از آبان سال گذشته تا به الان این کمترین نرخی است که تجربه شده است و به نظر می رسد در صورت تداوم عدم انتشار اوراق توسط دولت و سایر تامین مالی کنندگان روند نزولی فعلی می تواند ادامه پیدا کند. به محض اینکه دولت یا سایر ناشران اوراق وارد فرایند تامین مالی بشوند، روند نزولی فعلی متوقف خواهد شد.

ابتدای سال 1402 تا امروز نرخ بهره در بازار بدهی حدود 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است که نکته مثبتی برای بازار سهام است. البته معمولا زمانی که این متغیر افزایش است، رسانه های بورسی به آن می پردازند و روندی که تاثیر مثبت داشته باشد چندان مورد اقبال آنها قرار نمی گیرد.

عدم تغییر در سیاست های پولی

بعد از تزریق سنگین بانک مرکزی در اوایل خرداد، تغییر و تحول خاصی در سیاست های پولی مشاهده نمی شود و بانک مرکزی همانند هفته های گذشته، این هفته نیز قراردادهای توافق بازخریدهای (ریپوهای) قبل را تمدید کرد و در نهایت حدود 2400 میلیارد تومان پول به بانکها تزریق شد. نکته ی قابل توجه پاسخ دادن به همه ی تقاضای ارسال شده و رساند کسری قاعده مند به عدد صفر در این هفته بود. توجه داشته باشید به عنوان مثال دو ماه قبل بانک ها بیش از 60 هزار میلیارد تومان کسری قاعده مند داشتند و در حال حاضر این کسری با سیاست بانک مرکزی به صفر رسیده است.

به طور کلی می توان ادعا کرد بانک مرکزی از ابتدای خرداد یک سیاست تسهیل پولی انتخابی در پیش گرفته و در برخورد با بانک های تراز دست و دلباز برخورد می کند اما در برخورد با بانک های ناتراز این رفتار را ندارد. ادامه ی این روند باعث می شود، علاوه بر گزارش بهار خوب بانک های تراز و خوب، گزارش تابستان آنها نیز بسیار خوب و جالب توجه باشد.

مپنا

رمپنا گزارش حسابرسی نشده شرکت اصلی را منتشر کرد و در آن 7700 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است. البته به نظر می رسد سود سرمایه گذاری در این گزارش هنوز شناسایی نشده است. می توان انتظار داشت با اضافه شود سودهای تقسیمی زیرمجموعه های اصلی این سود خالص به حدود 9 هزار میلیارد تومان برسد. البته سود تلفیقی مپنا همیشه از سود اصلی آن خیلی بیشتر است.

مثلا سال گذشته سود تلفیقی خالص 16 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که سود اصلی در حدود 5 هزار میلیارد تومان. با توجه به سود تلفیقی 6 ماهه که 9400 میلیارد تومان بوده می توان انتظار داشت، سود تلفیقی رشد بسیار بالایی در سال جاری داشته باشد که البته تسعیر منابع ارزی موجود در عراق می تواند این سود را بسیار جا به جا کند. در نگاه اول می توان انتظار داشت سود تلفیقی بدون سود تسعیر حدود 30 همت باشد اما بهتر است منتظر گزارش این شرکت ماند چرا که معمولا شرکت توانایی بالایی در مدیریت سود دارد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد