تحلیل بازار امروز 14 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 14 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 14 تیرماه 1401

1) در روز جاری ارزش معاملات خرد کمی افزایش پیدا کرد و به 3700 میلیارد تومن رسید. معاملات مثبت در نمادهای قطعه سازی، توجه به نمادهایی در گروه کاشی و سرامیک و دارو و البته شایعاتی در مورد صنعت پالایش و معاملات رو به بالا در آنها باعث شد تا ارزش معاملات امروز کمی رشد کند.

ادامه ترس از ریزش قیمت های جهانی، شعبده بازی جدید وزارت صمت در صنعت سیمان، رقابت بر روی بیلت فولاد خوزستان در بورس کالا و اخباری پیرامون عرضه برق در بورس انرژی هم مهمترین جریان های خبری بازار بود.

2) در اواخر بازار مهمترین شایعه ای که در بازار پیچید در مورد سود سه ماهه اول پالایشگاه ها بود. واقعیت این است که تحلیلگران مدتهاست انتظار سود مناسب در بهار از شرکت های پالایشی دارند اما همزمان نگران تغییر فرمول توسط وزارت نفت هستند (فرمول سال گذشته به صورت یک ساله در نظر گرفته شده است).

اما امروز شایعاتی منتشر شد که گزارش پالایشگاه ها در سه ماه اول بسیار خوب خواهد بود. اظهارنظر در مورد صحبت این شایعات حداقل برای ما مقدور نیست. اما می توان انتظار داشت نسبت به فصل زمستان سود فصل بهار پالایشگاه رشد قابل توجه داشته باشند.

3) در حال حاضر نرخ مواد اولیه فولاد مانند گندله و آهن اسنفجی نسبت به یکسال قبل حتی افت هم کرده، اما از آن طرف نرخ فروش شمش فولاد نسبت به یکسال قبل کمی رشد کرده. امروز هم شمش خوزستان تا بیش از 14 میلیون در هر تن معامله شد. از طرف دیگر دیروز اعلام شد که تولید ورق فولاد در تیر ماه (ماهی که انتظار افت تولید از شرکت های فولادی می رود) رکورد شکسته است.

به نظر می رسد علی رغم انتظارهای منفی بازار از صنعت فولاد، سود این شرکت ها در بهار و تابستان بهتر از انتظار بازار خواهد بود. خصوصا در واحدهایی که اسفنجی خریداری کرده و شمش یا محصولات پایانی می فروشند.

4) تک نمادهایی مانند غمینو در غذایی، بوعلی در پتروشیمی، شصدف در دوده ای ها و گزینه های دیگر به دلایل مختلف مورد توجه بودند. مثلا رشد سود بوعلی در فصل بهار (ظاهرا در مجمع صحبت از سود فصلی بیش از 600 تومن شده است) باعث شده برخلاف بقیه پتروشیمی ها مورد توجه بازار باشد. لذا بررسی سهم به سهم و نگاهی گزینه محور می تواند بهتر از نگاه صنعت محور نتیجه دهد. رکود بازار نیز همین را می طلبد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد