تحلیل بازار امروز 14آبان1401

تحلیل بازار امروز 14آبان1401

تحلیل بازار امروز 14آبان1401

1) پس از مدتها شاهد یک شروع هفته ی خوب در بورس بودیم. رشد دلار، رشد قیمت های جهانی، سیاست های حمایتی سازمان بورس و همزمانی با بیش فروش شدن بورس باعث شد تا پس از مدتها شاهد یک رشد روزانه سنگین باشیم. به دلیل اینکه رشد قیمت جهانی فلزات رنگی مثل روی و مس قابل توجه بود و همچنین عمده تولید شرکت های این صنعت به خارج از کشور صادر می شود و درآمد و سوداوری آنها ارتباط یک به یک با نرخ دلار دارد، شروع خریدهای بازار در این نمادها اتفاق افتاد و در ادامه شاهد اقبال به فولادی ها، سایر فلزات، پتروشیمی ها  و پالایشی ها نیز بودیم.

دیلی تریدرهای (معامله گران روزانه) بورس ایران امروز صندوق درآمد ثابت فروختند و به جای آن سهم خریدن. در حالی که پس از مدتها شاهد رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد به 4200 میلیارد تومن بودیم، حقیقی های درشت (پول هوشمند) نزدیک به 1200 میلیارد تومن تراز مثبت ثبت کردند و در مقابل بیش از 1000 میلیارد تومن از صندوق های درآمد ثابت پول خارج کردند.

2) بورس دو سال است که در برزخ توافق یا عدم توافق گیر کرده. جالب این است که هر موقع احتمال هر کدام از سناریوها افزایش پیدا می کند بازار عکس العمل مثبت نشان می دهد. مثلا در مرداد ماه سال جاری با افزایش احتمال توافق تقاضا برای خرید رشد کرد ولی بعد از آن، با حاکم شدن فضای برزخی مجددا روند نزولی و منفی شد. حالا بعد از گذشته سه ماه، روند دلار انگار به بورس سیگنال می فرستد که منتظر توافق نباشد و برزخ هم تمام شده و باید منتظر بدتر شدن فضای روابط بین المللی باشد.

با تحرک در قیمت دلار آزاد، بورس نیز عکس العمل مثبت نشان داده و شاهد عجله ی بسیاری برای خرید سهام هستیم. اما آیا واقعا دلار روند شتابان به خود گرفته است؟ به نظر می رسد فعلا انتظار نرخ های بالاتر از 37 هزار تومن کمی واقع بینانه نباشد و احتمالا بعد از رسیدن به همین محدوده 36 37 هزار تومن شاهد بازگشت به سقف شکسته شده باشیم. مادامی که قیمت نفت بالاست و دسترسی به دلار هم قابل توجه است دلار رشد شارپ نمی کند ولی به مرور بالا و بالاتر می رود.

3) به نظر من بازار مهر منفی اضافی خورد. یعنی اصلا کندل منفی مهر ماه خیلی با روند دوساله ی بازار هم خوانی نداشت. البته که وضعیت کشور در مهرماه هم طبیعی نبود و کماکان هم طبیعی نشده است. بازار دچار بیش فروشی در مهرماه شد با وجود تاثیر ریسک های مختلف در قیمت سهام، بازار بازهم این ریسک ها را دلیل برای فروش در نظر گرفت. الان چیزی که داریم در بازار تجربه می کنیم اصلاح آن کندل بیش واکنشی در بازار است.

در واقع  با رسیدن شاخص به محدوده 1350 تازه بر می گردیم به نقطه ای که بیهوده از آن پریدیم. اما چیزی که مشخص است، کف پاییزی ساخته شد و تمام شد. حالا اینکه بازار کی روند رشدی به خودش بگیرد و چقدر رشد کند، مساله روزهای اتی ماست.

4) به نظر نمی رسد فعلا پولی بیرون از بورس قصد ورود به آن را داشته باشد. چندین عامل باعث بوجود آمدن این شرایط است. سابقه ی بد دوسال گذشته، ریسک سیستماتیک بالا و اوضاع بهم ریخته جامعه از عوامل عمده می تواند باشد. در کنار آن فعلا بانک مرکزی هم سیاست انقباضی خودش را ادامه می دهد و پول را خشکانده است. اما با همین وجود، بدون ورود پولی بیرونی، شاخص پول درون بازاری توانایی رشد تا 1600 معروف را دارد. یعنی همین نرخ ارز نیما که الان 27800 است اگر به 30 تا 31 هزار تومن برسد می تواند بر درامد و سود بسیاری از شرکت ها تاثیر بگذارد و زمینه ی رشد قیمت سهام آنها را بوجود بیاورد.

از طرف دیگر شرکت های صادرکننده کوچک بورسی مثل شیشه سازها، کاشی، کاغذ، فلزاتی های کوچک، مواد شیمیایی و نفتی کوچک همین الان ارز خودشان را با نرخ بازار توافقی (آخرین نرخ 34 هزار تومان) می فروشند. در صورت اقبال عمومی به بورس است که تارگت می تواند بالاتر نیز باشد. لذا اگر مدیر سرمایه گذاری یا شخص حقیقی هستید که در بورس فعالیت می کنید و قصد مهاجرت ندارید، بهتر است کمی تامل کنید و به این فکر کنید که خدای نکرده اگر دلار یکسال بعد بخواهد 40 درصد از قیمت امروز بالاتر باشد، شما می خواهید چه کار کنید؟

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد