تحلیل بازار امروز 13 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 13 اسفند1401

تحلیل بازار امروز 13 اسفند1401

1) بدبین ترین آدم ها به تعامل ایران و غرب هم که همیشه می گن توافق امکان پذیر نیست، امروز اخبار سفر رافائل گروسی به تهران را پیگیری می کردند تا شاید کور سوی امیدی از آن ساطع شود. اما چیزی که از نشست خبری برداشت شد عدم وجود تغییر بااهمیت منفی یا مثبت در روند تعامل آژانس و ایران. حالا احتمالا همه منتظر کنفرانس گروسی در وین باشند تا شاید از آن خبر مشخص تری در بیاد. امروز به بهانه ی احتمال افت دلار، برخی از سهم ها تا منفی کامل و صف فروش هم معامله شدند. البته شاید دلایل دیگری برای فروش هم داشتند اما در کل از صبح تمایل به فروش در بازار بالا بود و تا آخر بازار هم این تمایل ادامه داشت. ارزش معاملات خرد برای یک روز ابتدای هفته جالب نبود در حدود 7500 میلیارد تومان سهام بین خریداران و فروشندگان جا به جا شد و می توان گفت دومین روز منفی بعد رشد دو هفته ی اخیر تجربه شد.

ابهام پالایشی
2) امروز صنعت پالایشگاهی فروشنده ی سمج تری داشت. نرخ ارز محاسباتی برای فروش محصولات اصلی و ویژه ی این شرکت ها هنوز مشخص نیست که 28500 تومان است یا افزایش پیدا خواهد کرد و در این مورد شفاف سازی از سوی این شرکت ها اعلام نشده است (برخلاف دیگر شرکتها). البته وزیر نفت گفته که ارز ناشی از صادرات آنها با ارز بازار مبادله تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر برای گام دوم و آخر کیفی سازی برنامه ای چیده شده و اعطای تخفیف منوط انباشت 40 درصد سود و اجرای طرح ها شده است. البته اجرای کیفی سازی در بلندمدت به ضرر سهامداران نمی شود ولی در کوتاه مدت شاید باعث نگرانی تریدرها شود. صندوق پالایش نیز به شدت شناور این صنعت را بالا برد. امید است با شفاف شدن نرخ ارز این گروه که درصد بالایی از ارزش بازار و ارزش معاملات را به خود اختصاص می دهند، روند معاملات آنها نیز بهتر شود.

قیمت کارخانه ی خودرو
3) ظاهرا هفته ی گذشته شورای رقابت از خودروسازها خواسته که حساب و کتاب کنند نرخ فروش کارخانه انواع خودرو چقدر باید افزایش پیدا کند و پیشنهاد خودشان را به این شورا ارائه کنند. در ادامه این شورا با در نظر گرفتن دستورالعمل جدید خودش در مورد این قیمت های پیشنهادی تصمیم خواهد گرفت. صحبت هایی از پیشنهاد 60 تا 100 افزایش نرخ کارخانه توسط خودروسازها مطرح است. باید منتظر ماند تا نرخ های مورد تایید شورای رقابت مشخص شود. در صورت نهایی شدن نرخ های فروش جدید هم بحث فروش خودرو در طرح وزارت صمت تعیین تکلیف خواهد شد و هم عرضه ی خودرو در بورس کالا از سر گرفته می شود.

پول داغ
4) آخرین آمار نقدینگی مربوط به انتهای آبان ماه نشان می دهد که 23.25 درصد از نقدینگی کشور به شکل پول است و در حال چرخش در بازارهاست. از آنجائیکه انتظارات تورمی بعد از آبان ماه افزایشی بوده و قطعا این درصد پول از نقدینگی در ماه های بعد از آبان تا الان افزایش پیدا کرده است و به احتمال زیاد به حدود 2 درصد رسیده است. یکی از اهداف دولت و بانک مرکزی مهار اثرات مخرب این پول داغ است که رفته رفته هم در حال بزرگ شدن است. در واقع ما یک نقدینگی داریم که سرعت رشدش در حال افزایش است و از طرف دیگر سهم پول در این نقدینگی هم در حال رشد فزاینده است. فعلا با طرح هایی مثل ثبت نام خودروی وارداتی یا ثبت نام خودروی داخلی سعی در مهار اثرات پول داغ دارند ولی پول داغ چیزی نیست که به این راحتی مهار شود. اگر انگیزه سفته بازی از بین نرود، سیاست های این چنین صرفا بحران را چند ماه عقب می اندازد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد