تحلیل بازار امروز 12 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 12 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 12 اردیبهشت1402

13 مین کندل مثبت در هم وزن

برای 13 مین روز مداوم شاخص هم وزن امروز نیز مثبت بود و یک کندل فول بادی دیگر به ثبت رساند. از اول سال مالی کلا دو روز شاخص هم وزن منفی بوده و در بقیه روزها عملکرد مثبت از خودش به جای گذاشته.
قیاس امسال با سال 99 چندان درست نیست اما در سال 99 نیز شاخص هم وزن همین قدر قوی شروع به رشد کرد و در 27 روز معاملاتی فقط دو روز منفی را تجربه کرده بود.
آن زمان بعد از یک رشد تقریبا مداوم 27 روز معاملاتی بازار وارد فرایند اصلاح شد و البته دو سه هفته بعد آن موج صعودی بسیار قوی منجر به حباب شکل گرفت. نشانه ی اصلی رفته به استراحت در 16 اردیبهشت 99 افزایش شدید حجم معاملات و چند برابر شدن آن بود.
امروز ارزش معاملات خرد بازهم بیش از 20 هزار میلیارد تومان بود و فعلا خبری از جامپ شدید ارزش معاملات نیست. معمولا خروج از یک باند ارزش معاملات در روزهایی اتفاق می افتد که بازار یکی دوبار منفی به مثبت یا برعکس می شود.
در هر صورت این هفته تقریبا نیمی از بهار سال جدید تمام می شود و یک بازده خیلی خوب برای 5 هفته معاملاتی اول سال در شاخص هم وزن و شاخص کل به ثبت می رسد.
در 5 هفته ی ابتدایی سال 99 شاخص هم وزن 75 درصد بازده داده بود که بعید است این بازده در 5 هفته ی ابتدایی سال 1402 تکرار شود و احتمالا با چیزی حدود 46 درصد پرونده ی 5 هفته ی ابتدایی 1402 به پایان برسد.

انبوه سازی

گروه ساختمانی از ابتدای سال 1402 یکی از گروه های اول از نظر بازده بوده است و حدود 84 درصد بازده داده است. یکی از ویژگی های گروه انبوه سازی و ساختمانی عدم محبوبیت آنها بین قشر تحلیلگر بورس چون معمولا سود تحلیلگرپسندی ندارند و عمدتا پی بر ای بالا و تقسیم سود ضعیف دارند.
اما به واسطه ی دارایی هایی که دارند، هر زمان بورس شاهد حضور سرمایه مردم می شود، مورد اقبال قرار می گیرند. این گروه هم از همان دسته ی خاکستری های بازار است که واقعا تعیین قیمت تعادلی برای آنها سخت است. اما ویژگی بارز آنها یعنی رشد سریع در رونق و افت سریع در رکود تبدیل به یک اصل شده است.
لذا اگر روی این سهم ها ترید می کنید، انتظار نداشته باشید اگر بازار در رکود رفت، سهم شما هم حمایت بشود یا روند اصلاح منطقی داشته باشد.

استراتژی فاصله از سقف

در بسیاری از موافق ادعاهای ساده که شاید اصلا منطقی به نظر نیاید، نتایج خوبی می دهد. یکی از این ادعاها خرید سهام با بیشترین فاصله از سقف بود که تقریبا اواخر سال 1401 به یکباره در بورس مد شد.
در ظاهر این چندان منطقی به نظر برسد اما در کمال تعجب بعد از یک ماه و نیم وقتی عملکرد اینگونه سهم ها را بررسی می کنیم می بینیم بازده خیره کننده ای نسبت به سایر نمادها در همین مدت کوتاه داشته اند.
منی که مالی خوانده ام و نافم را جریان های نقد بریده اند نمی توانم از این مدل سرمایه گذاری دفاع کنم، اما در واقعیت بازار کسانی که اینکار را کرده اند تا این لحظه در یک ماه و نیم گذشته برنده بوده اند.
شاید این برنده بودن ادامه پیدا کند شاید هم همین روزها آخرین خریداران جور سود بقیه را بکشند. اینها ذات بازار است و قرار نیست همه با کت و شلوار اتوکشیده و اکسل هایی در دست سرمایه گذاری یا ترید کنند.

تغییر دستورالعمل کفایت سرمایه بانک ها

بانک مرکزی در محاسبه کفایت سرمایه بانکها انعطاف نشان داده و 45 درصد از ارقام ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها در حقوق صاحبان سهام را در محاسبه کفایت سرمایه لحاظ کرده است. نتیجه ی این تصمیم سه پیامد می تواند باشد، امکان اعطای تسهیلات بیشتر، امکان تقسیم سود بیش از 10 درصد در مجامع پیش رو و همچنین امکان کاهش ضریب ذخیره قانونی.
همچنین با توجه به افزایش کفایت سرمایه، بانکها می توانند رقم بیشتری از تسهیلات قانونی بانک مرکزی در عملیات بازار باز (ریپو و اعتبار) استفاده کنند و به این ترتیب نرخ تجهیز منابع بانک ها کاهش پیدا می کند. به زبان ساده، دست و بال بانک ها برای وام دادن بازتر می شود و هزینه های تامین پول آنها کمتر می شود.
اگر این فروش دارایی ها توسط بانک ها هم جدی پیگیری شود شاید این صنعت هم بعد از 10 سال یک خیری به سهامدارانش برساند.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد