تحلیل بازار امروز 12تیر

تحلیل بازار امروز 12تیر

تحلیل بازار امروز 12تیر

 

تحرکات مثبت

بالاخره بعد از مدتها از دیروز شاهد تحرکات مثبت در بازار بودیم و پس از مدتها تراز خرید حقیقی ها مثبت شد. ارزش معاملات خرد هم در روز جاری به 7500 میلیارد تومان رسید و به نوعی می توان گفت روند نزولی کاهش ارزش معاملات متوقف شد. سرانه ی خرید هم بعد از مدتها از سرانه ی فروش بزرگتر شد. جمیع این تحولات می تواند یک تحول مثبت در بازار بوجود بیاورد که منجر به یک رشد در برخی سهم ها بشود.

البته از دیروز مثلا خساپا وارد حرکت رشدی شد و تقریبا تا انتهای امروز 10 درصد رشد قیمت تجربه کرد. در مجموع به نظر می رسد بعد از نزدیک به دو ماه روند فرسایشی نزولی در بازار، شاهد یک برگشت در قیمت سهم ها باشیم. اینکه این برگشت تبدیل به روند می شود یا نه، فعلا اظهارنظر سخت است اما فعلا رشد بیش از سقف اخیر شاخص متصور نیستیم. عملکرد سهم ها هم در این حرکت برگشتی بسیار از هم متفاوت خواهند بود.

 

تعدیل مثبت در شبندر

شبندر از بابت بخش صادرات فرآورده ها چیزی حدود 7 هزار میلیارد تومان تعدیل مثبت (حدود 20 درصد) شفاف سازی کرد. ظاهرا این تعدیل برای همه ی پالایشگاه هاست و بین 5 تا 20 درصد بقیه پالایشگاه ها نیز تعدیل مثبت از این محل خواهند داشت. قاعدتا هر چه وزن صادرات بین سال 97 تا 1400 در پالایشگاه ها بالاتر باشد، تعدیل مثبت نیز بیشتر خواهد بود. قبلا دو مشوق برای پالایشی ها ذکر کردیم و دو ریسک. مشوق اول تعدیل مثبت در گزارش های حسابرسی شده بود که در حال وقوع است.

مشوق دوم افزایش نرخ دلار محاسباتی در فروش و هزینه ها است که با نفوذ مافیا فعلا متوقف شد. ریسک اول گزارش بهار نامطلوب پالایشگاه ها می تواند باشد که براساس محاسباتی که در کانال نیز منتشر شد، به آن بدی نخواهد بود که بازار فکر می کند. ریسک آخر افت بیشتر قیمت نفت و کرک اسپرد (حاشیه سود پالایش) است که فعلا نمی توان نسبت به آن اظهار نظر کرد. در واقع یک مشوق و یک ریسک به آینده موکول شده اند. در مجموع می توان گفت اگر بهار آنگونه که ما فکر می کنیم بد نباشد و خوب باشد، احتمالا در یک ماه آینده نمادهای این گروه برخلاف انتظار عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

 

بازهم توجه به گزارش های بهار

توجه به عملکردهای خوب بهار به خوبی در خریدها مشخص است. در واقع در این روزها هر نمادی که تحلیل ها نشان می دهد در گزارش بهار عملکرد خوبی خواهند داشت مورد توجه بازار است. در گروه فلزات، دارویی، غذایی و غیره به خوبی این مدنظر قرار دادن بهار را به خوبی نشان می دهد. البته شاید این گونه سهم ها بهترین بازده را نداشته باشند اما بازده مطمئنی را می دهند. همین تحلیل بهار خوب در مورد ونوین باعث رشد 20 درصدی این نماد در 10 روز گذشته شده است. برخی نمادها چون چندان در چشم نیستند شاید این موضوع تا الان منعکس نشده است.

 

تجدید ارزیابی در صدر

کماکان نمادهایی که تجدید ارزیابی دارند بهترین بازده ها را می دهند. فارغ از اینکه این موضوع شفاف شده باشد یا در حد یک شایعه باشد، کماکان بازار ما خرید نمادهایی که تجدید ارزیابی دارند را بیشتر می پسند. خصوصا نمادهایی که قیمت تئوریک بعد از مجمع افزایش سرمایه ی آنها کمتر از 100 تومان می شود. فارغ از اینکه می دانیم تجدید ارزیابی اثری بر وضعیت بنیادی شرکت ها ندارد، بازار این اتفاق در نمادها را دوست دارد و خریدار در بسیاری مواقع سود می کند.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد