تحلیل بازار امروز 12آذر1401

تحلیل بازار امروز 12آذر1401

تحلیل بازار امروز 12آذر1401

  • یک روز درجا با ارزش معاملات خرد تقریبا 3000 میلیارد تومنی در اولین روز هفته تجربه شد. البته مدل بازار جوری بود که احتمالا خیلی ها از آن راضی باشند. منفی سنگینی نداشتیم و در انتهای بازار هم وضعیت نمادهای منفی بهتر شد. گروه فلزات و معادن فلزی، قطعه سازها، لبنی ها و کنسروسازهای غذایی، شوینده ها و برخی تک نمادها در روز جاری مورد توجه بودند. بازار کماکان با طرز فکر چرخش پول به کار خودش ادامه می دهد و بجز نمادهای پروژه شده شرایط متفاوتی دارند، نمادهای دیگر معمولا هر چند وقت یکبار مورد توجه قرار می گیرند.

 

  •  قیمت فولاد و زنجیره مواد اولیه در بازار داخلی چین و همچنین بازار وارداتی بعد از مدتها از روند نزولی خارج شده و حالا سنگ آهن به عنوان مهمترین ماده ی اولیه به 105 در هر تن برگشته است. کمترین قیمت سنگ آهن وارداتی در چند ماه گذشته 79 دلار بود و به این ترتیب می توان گفت این ماده ی معدنی مهم از کف قیمتی خودش 33 درصد رشد تجربه کرده است.

نرخ فروش شرکت های سنگ آهنی ایرانی به نرخ شمش فولاد خوزستان وصل است و با نرخ جهانی سنگ آهن جا به جا نمی شود، ولی رونق یا رکود در بازار بین المللی فولاد در نهایت بر نرخ شمش فولاد خوزستان و ضریب قیمت مواد اولیه تاثیر می گذارد.

  • اگر قرار بر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در آمریکا و همچنین تسهیل سیاست های کنترل کرونا در چین باشد، احتمالا زنجیره فولاد وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. البته منطقه ما به دلیل همجواری با بازار دریای سیاه، از سوی فروشندگان روسی خصوصا در بازار اسلب و ورق کماکان تحت فشار است. تحولات بازار ترکیه نشان می دهد در بازار بیلت و میلگرد احتمال تحرک قیمتی مثبت بیشتر از اسلب است. به همین دلیل بهتر است دنبال شرکتی باشیم که ترجیحا محصولات بیشتری از طول زنجیره را خودش تولید کند و از طرف دیگر در کوتاه مدت از قیمت بالاتر بیلت و میلگرد منتفع شود.

البته در گروه فلزات عملکرد تولیدکنندگان فلزات رنگی مثل مس و روی در چند وقت اخیر واقعا خیلی خوب بوده است و احتمالا این روند عملکرد خوب کماکان ادامه پیدا کند

  • گروه لبنیات بورس ایران خصوصا زیرمجموعه های صنایع شیر ایران از تابستان امسال از نظر درآمد و حاشیه سود متحول شده اند. بررسی شرکت های مختلف این گروه نشان می دهد بعضا حاشیه سود آنها در فصل تابستان تا سه برابر افزایش پیدا کرده است. حالا با گزارش های ماهانه خوب که نشان از ادامه روند افزایش درآمد در این شرکت ها است، برخی از نمادهای گروه مجددا مورد توجه قرار گرفتند و چندین نماد با صف خرید نیز معامله شد.

بسیاری از تحلیل گران انتظار داشتند که مبلغ فروش در فصل پاییز نسبت به تابستان افت کند که این اتفاق تا بدین جا نیافته است. حالا باید ببینیم حاشیه سود شرکت های تولیدکننده لبنیات در پاییز نسبت به تابستان افت می کند یا نه. شیرخشک ارزان در فصل تابستان یکی از دلایل حاشیه سود بالا در نمادهای گروه بوده است که ممکن است در فصل پاییز (با توجه به گران شدن شیر خشک) شرایطی را بوجود بیاورد که حاشیه سود عملیاتی شرکت ها نسبت به تابستان کاهش پیدا کند. سهم های گروه لبنیات جزو نمادهای مورد توجه در دوماه گذشته بود و بازده این گروه در یک ماه اخیر بیش از 21 درصد بوده است.

  •  با مثبت دسته جمعی اوراق اخزا و رشد قیمت آنها در روز جاری شاهد کاهش قابل توجه نرخ بهره اوراق در روز جاری بودیم. بازده تا سررسید همه اخزاها به کمتر از 27 درصد برگشت و به نظر می رسد تصمیم سازمان برای لحاظ اخزا در نصاب اوراق دولتی باعث بوجود آمدن تقاضا برای این اوراق شده و نرخ بهره ی آنها را کاهش داده است. در بازار بدهی بازده تا سررسید برخی اوراق مرابحه دولتی (موسوم به اراد) نیز در حال افزایش است که نشان از همگرایی به نرخ اوراق بدهی است.

با توجه به افزایش نرخ پایه نیما در این هفته احتمال می روند امروز و فردا رقابت برای خرید ارز نیما بالا بگیرد و شاید در سامانه ی نیما این هفته نرخ های نزدیک به 30 هزار تومن را مشاهده بکنیم. افزایش نرخ نیما بر زنجیره بلندی از شرکت ها تاثیر می گذارد که در اولین ردیف شرکت های صادراتی قرار دارند اما بسیاری از شرکت های دیگر هم از نظر درآمد، هزینه یا ارزش دارایی ها تحت تاثیر این نرخ هستند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد