تحلیل بازار امروز 11 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 11 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 11 اردیبهشت1402

یک روز 20 هزار میلیاردی دیگر

ادامه ی رونق معاملات در بورس در یک روز منفی به مثبت و در نهایت ارزش معاملات خردی که به 20 هزار میلیارد تومان رسید. امروز البته شاهد چرخش بازار بودیم و بار اصلی معاملات بر روی گروه بانکی، فراکابها، نیروگاهی ها و چند تک نماد بود.

در بین نمادهای کوچک و متوسط هم تعداد نماد مثبت با ارزش معاملات بالا زیاد بود. فعلا چشم انداز رشدی است و احتمالا با توجه به داغ شدن مجدد دلار خیلی ها فکر می کنند احتمالا باید اهداف دارایی ها را مجددا بالا برد.
متاسفانه وضعیت انتظارات تورمی اصلا جالب نیست و باز هم متاسفانه چشم انداز بدتر به نظر می رسد. لازم است یک موضوعی را در مورد امثال خودم که دنبال حفظ ارزش سرمایه خودشان هستند شفاف کنم.

بخش عمده ای از جامعه ی ایران که پس انداز یا سرمایه ای دارند در حال تلاش هستند تا ارزش آن را در مقابل تورم حفظ کنند. لذا اگر می بینید مثلا ما می گوییم انتظارات تورمی بالا رفته پس مثلا بورس هم رشد می کند به این مفهوم نیست که از مشکلاتی که بر مردم کشورمان پیش می آید خوشحال می شویم.

مهار تورم

دیروز عزیزی پیام داده بود که خوب الان اگر دلار بشود 80 هزار تومان شما بازهم از سیاست آزادسازی نرخ کالاها دفاع خواهید کرد، به این صورت که مردم با توجه به عدم مهار تورم از پای در می آیند.

لازم دانستم چند نکته در مورد مهار تورم بگویم. اول اینکه ریشه تورم ایران در سه موضوع است، رشد مداوم نقدینگی ناشی از ناترازی بانک ها و کسری بودجه ی دولت، اخلال در نظام تولید و عرضه و همچنین تحریم های بین المللی. در واقع تا این سه موضوع حل نشود هر سیاست کنترلی در مورد قیمت ها کالاها محکوم به شکست است.
شخصا خودم را صاحبنظر اقتصادی نمی دارم که برای مهار تورم راهکار بدهم، ولی به نظرم اگر به دنبال حمایت اجتماعی و اقتصادی از اقشار کم درآمد جامعه هستیم در حالی که این سه منشا اصلی تورم حل نشده است،

بهتر است به جای مداخله و قیمت گذاری دستوری که هم به دولت هزینه وارد می کند (و موجب کسری بودجه بیشتر و اتفاقا تورم بیشتر می شود) یا هر نوع ساختار سهمیه بندی، قیمت کالاها آزاد شود اما از اقشار کم درآمد حمایت مستقیم مالی شود. در غیر اینصورت حتما سیاست های کنترلی شکست خواهد خورد.
دلیل شکست هم مشخص است، کالای نرخ گذاری شده و دستوری در نهایت به قدری کمیاب می شود که به دست مصرف کننده نمی رسد. این خط و این نشان.
همه ی ما می دانیم در لیبرال ترین اقتصادها هم از اقشار کم درامد جامعه حمایت می شود اما اینکه کلیت اقتصاد را با شعار حمایت از این عزیزان به فنا بدهیم و اخر هم آن حمایت شکل نگیرد، عین جنایت در حق مردم است.

حجم های سنیگن

#گلدیرا نماد نسبتا تازه وارد بورس امروز بعد از مجمع باز شد و حجم بسیار سنگینی معامله شد. بعضی سهم خیلی خوب در بازار، بازاریابی می شوند و همین باعث می شود توجه به آنها زیاد شود. البته ظاهرا براساس تحلیلهایی که در گروه های تلگرامی می چرخد این نماد وضعیت بنیادی مناسبی نیز دارد.
باید دید خریداران امروز در آینده از این خرید خودشان راضی خواهند بود یا نه. یکی از نمادهای پرحجم دیگر #ثبهساز بود که به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به سقف تاریخی خودش در سال 99 ساید فروشنده ی بالایی پیدا کرده و البته که سهامدار عمده هم همواره سعی کرده عرضه کننده باشد.
در زمان ریزش هم البته حامی سهم بود. ثبهساز از پاییز گذشته تا الان رشد قابل توجهی داشته است. #وبصادر هم با توجه به شایعات پیرامون افزایش سرمایه، در روز جاری حجم معاملات بالایی را تجربه کرد. در کل این روزها شایعات و اخبار متنوعی در مورد گروه بانکی منتشر می شود. روز، روز سهم های خاکستری بوده است.

بازگشایی های جذاب

قبلا هر سهمی به هر دلیل قرار بود بسته شود، همه از آن فراری بودند. الان هر سهمی بسته می شود، در بازگشایی به بهانه های مختلف مورد اقبال بازار قرار می گیرد و با مثبت قابل توجه باز می شود. همین گلدیرا امروز بازگشایی 25 درصدی داشت.

#وپارس و #خکاوه هم از دیگر بازگشایی هایی بود که مثبت قابل توجه خوردند. کماکان نشانه ها، نشانه های یک بازار رونقی منطقی است و امیدواریم همین منطقی بودن در بازار ادامه پیدا کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 4.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد