تحلیل بازار امروز 11بهمن1401

تحلیل بازار امروز 11بهمن1401

تحلیل بازار امروز 11بهمن1401

1) کاهش ترس و قوی شدن خریدارها در بازار امروز بعد از اصلاح خشن و سریع روزهای اخیر، امیدواری به ادامه روند صعودی شروع شده از آبان ماه را بین بورسی ها زنده کرد. معاملات خوب فلزات در بورس کالا، خالی شدن اثر روانی حادثه ی اصفهان و همچنین امیدواری به حل و فصل موضوع خودرو از جمله دلایل اصلی بازگشت امیدواری بود.

در میانه ی بازار فروشنده ی هیجانی بازهم وارد بازار شد که رنج های منفی توسط ایشان نتیجه ی مطلوبی نداشت و عملا با نرخ های آخر بازار اگر بخواهیم حساب کنیم، زیان 5 درصدی را امروز متحمل شدند. ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته افت داشت و به 6500 میلیارد تومان رسید.

2) نرخ محصولات فلزی در بورس کالا امروز بسیار جالب بود و رقابت قابل توجهی برای آنها شد. کلا این چند وقت فلزات در بورس کالا رشد نرخ خوبی داشتند. از یک طرف قیمت دلار افزایش پیدا کرده و خرید در قیمت بالاتر را برای سمت تقاضا به صرفه کرده و از طرف دیگر رشد قیمت جهانی همین محصولات نیز مزید علت شده و در بسیاری از کالاها رشد های 50 تا 80 درصدی در نرخ فروش نسبت به پاییز تجربه شده است.

ورق گالوانیزه امروز در حدود 40 میلیون تومن برای هر تن معامله شد و با تداوم این وضعیت تولیدکنندگان این کالا مانند #فجر #تاراز و خود فولاد مبارکه در زمستان سود خیلی خوبی خواهند ساخت. در سایر محصولات فولادی و فلزی نیز همین شرایط حاکم و به نظر می رسد زمستان آنها نسبت به پاییز بسیار داغ خواهد بود اما رشد قیمت ریالی اسلب و انواع ورق به دلیل رشد قابل توجه قیمت های جهانی و همچنین رشد نرخ دلار تولیدکنندگان این محصولات را متفاوت از دیگر تولیدکنندگان جذاب کرده است.

3) دیشب نرخ های جدید سپرده گذاری مردم در بانک ها و نرخ تسهیلات سیستم بانکی که توسط شورای پول و اعتبار مصوب شده بود، اعلام گردید. برآیند این تصمیم به گونه ای است که برای برخی بانک ها که سپرده های کوتاه مدت ارزان قیمت پذیرفته اند باعث کاهش هزینه تجهیز پول می شود و از طرف دیگر اگر تسهیلات 18 درصدی پرداخت کرده اند، باعث افزایش درآمد می شود.

برخی از بانک ها که تکلیفشان مشخص است، همین الان با نرخ های 25 26 درصد سپرده جذب می کنند و با چه نرخی به چه کسانی تسهیلات می دهند نیز معلوم نیست. اما برخی بانک ها از جمله شبه دولتی ها (وبملت، وتجارت، وبصادر)، وپست، ونوین، وسینا، وخاور که معمولا مصوبات بانک مرکزی را رعایت می کنند، حالا می توانند با شرایط بهتری سپرده جذب کنند و با حاشیه ی بهتری تسهیلات دهند. به همین دلیل امروز اقبال بالایی به گروه بانکی داشتیم و صف خرید در نمادهای این گروه تشکیل شد.

4) بانک مرکزی قرار بود تا این هفته تکلیف بازار مبادله برای فروش ارز صادرکنندگان را مشخص کند. فعلا خبری از راه اندازی این بازار نیست و کماکان صادرکنندگان پتروشیمی مجبور به عرضه ای ارز صادراتی خودشان به نرخ 28500 تومان هستند. معلوم نیست این رانت وحشتناک تا کی قرار است ادامه پیدا کند.

الان بیش از یک هفته است که صرافی بانک ملی که گوش به فرمان بانک مرکزی است، اسکناس دلار را به نرخ 42 تا 43 هزار تومان می فروشد و دیگر نرخ بازار آزاد از نظر مدیران بانک مرکزی یک نرخ بی پشتوانه نیست. حالا که بسیاری از بازارهای با نرخ دلار آزاد تطبیق یافته اند، بایستی منافع صادرکنندگان بزرگ نیز به خودشان برگردد و نرخ فروش ارز توسط این شرکت ها واقعی شود. رانتی که در این بخش در حال توزیع است، اصلا با هیچ چیز دیگر قابل توجیه نیست.

اگر توجه داشته باشید سهامدار اکثریت این شرکت های پتروشیمی صندوق های بازنشستگی و نهادهای عمومی غیرانتفاعی هستند. در واقع بانک مرکزی در حال انتقال ثروت از جیب این عزیزان به جیب واردکنندگان است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 8 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد