تحلیل بازار امروز 10 مهر 1401

تحلیل بازار امروز 10 مهر 1401

تحلیل بازار امروز 10 مهر 1401

 

 1) کمی بهتر از دیروز ولی کماکان رکودی و رخوت انگیز. 2200 میلیارد تومن ارزش معاملات خرد بود و نسبت به روز گذشته تعداد نماد منفی کمتر شد. با وجود اینکه گزارش عملکرد بسیاری از شرکت ها که محصولات آنها در بازار داخل به فروش می رسد که نشان دهنده کسب درامد خوب بود، اما ابهام در متغیرهای کلان باعث شده است کسی فعلا خریدار جدی سهم در بازار نباشد. از طرفی فروشنده نگران هم همیشه در بازار داریم که بالاخره یک دلیل برای رنج منفی پیدا کند.

امروز خبر مثبت واریز مبلغی پول به صندوق تثبیت هم منتشر شد، چند خبر نیمچه مثبت دیگر هم دست به دست شد اما واقعیت ماها اینقدر دست و بالمون گلی شده اصلا حوصله بلند شدن از جای خودمان را نداریم. مگر کسی از بیرون بیاید سهم بخرد.

2) اخروقت شب گذشته مجددا کره ی جنوبی 7 میلیارد دلار بلوکه ما را آزاد کرد. این 7 میلیارد دلار هم شده مثل یکسری داستان های تکراری بورسی ها، مثل بلوک بانک پارسیان ایران خودرو، زمین کیش ثنوسا، جزیره صدرا و غیره. این کره ای هم واقعا چشم تنگ هستند. آقا شل کن دیگه بده 7 میلیارد دلار را بزنن.

3) #دانا جزو نمادهای خوب این چند روز اخیر بوده. سهم تو چهار روز 23 درصد بازده داده و ارزش معاملات بالایی هم داشته. ما نمی دانیم تحولات بنیادی سهمی واقعا این بازده را ساپورت می کند یا نه ولی این حرکت یه نکته دارد، اگر خریدار جدی برای سهمی به بازار بیاد همینجوری سریع رشد می کند. بسیاری از سهم ها همین ویژگی را دارند، یعنی هم دلیل بنیادی می توانند داشته باشند و هم به قدری تهی از فروشنده هستند که با یک یا چند خریدار جدی سریع رشد خواهند کرد.

4) ارزش دلاری بازار سهام (بورس و فرابورس) به کمتر از 180 میلیارد دلار رسیده است. با توجه به شرکت های اضافه شده ی جدید به بازار و همچنین طرح های توسعه و غیر در مقام مقایسه می توان کف ارزش بازاری دلار (متعلق به سال های 93 تا 94) را 160 میلیارد دلار در نظر گرفت. از طرف دیگر نسبت ارزش بازار (بورس و فرابورس) به یک واحد رسیده است. در سال 99 این نسبت تا نزدیک سه واحد نیز رفته بود.

نسبت ارزش بازار سهام شناور به پول به 0/7 رسیده است، کف این نسبت مربوط به سال 96 و در حدود 0/6 بوده است. در اوج سال 99 این نسبت به 2/7 واحد رسیده بود. سوال اصلی که باید پرسید، آیا حباب منفی در حال رسیدن به اوج خودش است؟!

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد