تحلیل بازار امروز 10 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 10 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 10 اردیبهشت1402

 

رشد خودرو هم زمان با استیضاح

1) امروز هم زمان با استیضاح وزیر صمت در مجلس، نمادهای خودرویی مثبت شدند. البته تنها نمادهای مثبت این گروه نبودند بو اکثر نمادها و گروه های بازار معاملات مثبت و رو به بالایی داشتند. ارزش معاملات خرد به 20300 میلیارد تومان رسید و این مساله امیدواری زیادی به ادامه رونق فعلی بورس ایجاد می کند.

امروز با گوش دادن به حرف های وزیر صمت و رئیس جمهور دل آدم به حالشان کباب می شد که با اقدامات خودشان گند زده اند به صنایع خصوصا صنعت خودرو و به شدت هم از این اقدامات ناراضی بودند و دنبال مقصر می گشتند. نتیجه گیری که می توان از جلسه ی استیضاح امروز کرد این است چه وزیر برود چه نرود، به این راحتی مشکلات این صنعت حل نخواهد شد.

البته قطعا اوضاع کمی بهتر خواهد شد اما متاسفانه راه نفس این صنعت توسط مافیایی که به کل کشور چمبره زده، بسته شده است و صرفا در حد زنده ماندن اجازه تنفس به آن می دهند.

چرخش

2) سمت عرضه نمادهای پرتراکنش واقعا خالی نیست. در واقع فارغ از اینکه نماد فولادی یا پتروشیمی هدف خرید باشد، یا بانکی و خودرو یا غیره، سمت عرضه کاملا پر به نظر می رسد. همین باعث می شود وقتی بازار یک روز مثلا به سمت فلزی یا پالایشی برود، تقاضا کامل پوشش داده شود و روز بعد باید به سراغ گروه پرمعامله ی دیگری برود.

لذا اگر واقعا به نتیجه رسیدید مثلا بانکی جای رشد دارد یا فلزی به فکر خرید باشید. وگرنه اساسا در حال چرخش بین صنایع خواهید بود احتمالا با حداقل سود از معامله بیرون خواهید آمد. حکایت در سهم های کوچک متفاوت است. اگر سهمی پتانسیل رشد داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد، معمولا یک رشد 20 درصد حداقل می کند تا راحت بتوان آن را خرید.

دلار در مرز 55 هزار تومان

3) علی رغم اینکه سیاست های اشتباه دولت و بانک مرکزی کماکان تنور دلار و طلا را داغ نگه داشته است، اما احتمالا دلار در محدوده ی 55 هزار تومان کمی گیر کند. سکه به 35 درصد حباب رسیده است که حتی از سقف حباب مثبت چند ماه پیش که 30 درصد حباب بود نیز بیشتر است.

سکه رفاه به 36 میلیون تومان برای قطعه رسید که بالاتر عدد تجربه شده در طول حیاتش است. سکه در بازار بیرون هم وضعیت مشابه دارد. این 55 هزار تومان مشخص نیست تا کی بتواند جلوی رشد دلار مقاومت کند اما ادامه سیاست اشتباه در تخصیص نیما دوم، اصرار بر 28500 و افزایش بگیر و ببندها نتیجه ای جز داغ تر شدن بازار ارز و طلا نخواهد داشت.

نسبت پول 25 درصدی

4) در آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی نسبت پول به نقدینگی به 25 درصد رسید. از مدتها پیش در مطالب فردانامه نگرانی از رشد این نسبت بیان شده. تقریبا در یکسال گذشته این نسبت از 20 به 25 درصد رسیده است. نگرانی اصلی در مورد سال 1402 رسیدن نسبت مذکور به 30 درصد است. تصور کنید نقدینگی 40 درصد رشد کند.

در این صورت نقدینگی انتهای سال دیگر 9000 همت خواهد بود، حالا اگر 30 درصد این عدد پول باشد یعنی 2700 همت پول. اگر یک درصد از این عدد روزانه در بورس بچرخد یعنی میانگین ارزش معاملات نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان در روز. با این عدد که با فرض کف رشد نقدینگی به دست می آید همه بازار شاهد فوران پول خواهند بود. ترکیب عرضه مختل و پول فوران کرده بسیار خطرناک می تواند باشد. سال سختی در پیش است

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. من تازه وارد سایت شدم خیلی استفاده میکنم اگه در انتخاب سهمای پر پتانسیل بیشتر راهنمایی بفرمایید خیلی سپاسگزار میشم

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد