تحلیل بازار امروز 10دی1401

تحلیل بازار امروز 10دی1401

تحلیل بازار امروز 10دی1401

1) بعد از اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی عکس العمل شدید منفی بازار دور از ذهن نبود و امروز شاهد یک منفی شدید و همه جانبه در بازار بودیم. البته چند نکته مثبت در معاملات امروز قابل مشاهده بود. اولین نکته ی مثبت امروز حفظ ارزش معاملات 10 هزار میلیارد تومانی بود که برای یک روز منفی شدید ناشی از هیجان سیاست گذار جالب توجه بود. نکته ی مثبت دوم عدم تشکیل صف فروش سنگین بود. البته بازار تا اینجا هم که بازار بالا آمده در اکثر سهم ها شاهد صف خرید سنگین نبودیم.

کلا بازار از حالت صف خرید و صف فروش کمی فاصله گفته که دامنه نوسان 7 درصدی بی تاثیر نبوده است. نکته مثبت سوم تغییر جهت مثبت در سهم هایی بود که از تصمیم رئیس جدید تاثیر منفی نمی پذیرند. خلاصه اینکه اگر اتفاق منفی جدیدی نیافتد با شرایط معاملاتی امروز می توان انتظار داشت از فردا نهایت پس فردا بازار مجدد به تعادل برگردد. اما آن شتاب همه جانبه فعلا بعید است ایجاد شود.

2) متاسفانه بازار به دلیل ترس از سیاستگذار ترجیح داد در شروع معاملات همه ی سهم ها را فروشنده باشد. حق هم دارد وقتی یک تغییر در ریاست بانک مرکزی به راحتی منافع 75 تا 150 هزار میلیارد تومانی آنها را به جیب وارد کننده های سرازیر می کند، طبیعی است اینچنین خشمگین فروشنده باشد. به طور تمایل به فروش به ترتیب در گروه پتروشیمی، پالایشی، فلزی های بزرگ و هلدینگ های مرتبط بیشتر بود. اما به نظر می رسد فروش در گروه هایی که از این تصمیم منتفع می شوند حداقل درست نبود.

بسیاری از شرکت های بورسی مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز وارداتی خود را با همین نرخ ارز نیما تامین می کنند و عدم افزایش آن منجر به انتفاع آنها می شود. بسیاری از شرکت ها هم که اصلا تاثیر مثبت یا منفی از این تصمیم نمی پذیرند. برایند معاملات امروز اما به گونه ای بود که می توان گفت حداقل ظرف چند هفته ی آتی شاخص هم وزن (شرکت های کوچک و متوسط) احتمالا عملکرد بهتری از شاخص کل خواهد داشت.

3)دلار آزاد امروز افت قابل توجهی تجربه کرده است. فارغ از نرخ های اعلامی توسط کانالهای تلگرامی خصوصا در روزهای تعطیل، به نقل از معامله گران مطمئن بازار آزاد دلار، بالاترین نرخی که در این بازار معامله شده 41700 تومان بوده است که در حال حاضر که این گزارش نگارش می شود تا 39200 تومان افت کرده است. حالا باید ببینیم دلار در بازار آزاد توانی اصلاح تا 37000 تومان را دارد یا 40 هزار تومان را به عنوان سطح تعادلی برای خودش حفظ خواهد کرد. وارد دوره استراحت و تثبیت در دلار شدیم که می تواند برای چند هفته ادامه داشته باشد.

البته ماهیت محرک سیاسی اگر تشدید شود این تحلیل در مورد کف و رشد مجدد می تواند باطل شود.

4) امسال به طور کلی تمایل بازار به سمت سهم هایی که تحت غضب دولت نبودند بیشتر بود. حالا صنایعی مثل خودروسازی که تحت تاثیر تصمیمات دولتی دوران انتفاع را پشت سر می گذارند نیز وضعیت خوبی داشته اند. به نظر می رسد این رویکرد دوری از مداخلات منفی دولت کماکان ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر صنایعی که دولت از طریق دست اندازی به درآمدها (مانند همین اجبار به عرضه ی ارز در قیمت بسیار پایین تر قیمت بازار آزاد) یا افزایش هزینه ها (مالیات، عوارض، افزایش غیرمنطقی هزینه ی انرژی و خوراک) آنها را تهدید می کند، کماکان تا انتهای سال کمتر مورد سرمایه گذاری سهامداران خرد قرار بگیرد.

لازم است باز هم تکرار کنم که در ایران کسانی موفق قلمداد می شوند که از اشتباهات دولتمردان بیشترین بهره را ببرند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد