تحلیل بازار امروز 10بهمن1401

تحلیل بازار امروز 10بهمن1401

تحلیل بازار امروز 10بهمن1401

1) یک روز برگشتی بعد از اصلاح سریع و خشن را شاهد بودیم. شاخص کل به شکل بسیار خشنی از اول بهمن تا امروز یعنی در 8 روز معاملاتی حدود 10 درصد افت کرد و یکی از سریع ترین و سنگین ترین اصلاح های خودش در عمر بورس ایران را تجربه کرد. به زبان دیگر این شاخص 35 درصد کل رشدی که از اوایل آبان تا آخر دی ماه (سه ماه) کرده بود را در 8 روز از دست داد. امروز هم تا اواسط اوضاع چندان خوب نبود ولی در ادامه وضعیت بهتر شد و حتی شاخص نسبت به کمترین مقدار روزانه ی خود نیم درصد رشد کرد و ارزش معاملات خرد به 7100 میلیارد تومان رسید.

بجز سهم های بازار پایه ای که اخیرا رشد قابل توجهی کرده بودند در آخر بازار صف فروش خاصی نداشتیم. خلاصه اینکه اصلاح ناشی از ترس مداخله دولت در این مرحله به پایان رسید. حالا احتمالا یک برگشتی تجربه شود و اگر مجددا فشار اعتمادی به بازار وارد شد شاید یک موج اصلاحی دیگر تجربه شود (احتمال کم) ولی اگر شوک جدید وارد نشود بازار می تواند دست و پای خودش را پیدا کند

 

2) قیمت ورق گرم فولاد مبارکه امروز در بورس کالا 27 میلیون تومن برای هر تن معامله شد. ورق گرم یکی از کالاهایی است که قیمت و مقدار معامله ی آن در بورس کالا سیگنال انتظارات برای ماه های آینده را نشان می دهد. مازاد تقاضا آن هم در این حجم سنگین از عرضه ورق گرم در بورس کالا نشان می دهد خریداران انتظار رشد قیمت بیشتر در ماه ها آینده را دارند.

همچنین از وضعیت نرخ و حجم معاملات این کالا می توان متوجه شد رونق در زنجیره فولاد و حتی سایر محصولات فلزی و پتروشیمی در ماه های آینده می تواند قابل توجه باشد. نکته قابل توجه این است که با این نرخ ورق و سایر محصولات در بورس کالا، شرکت ها در فصل زمستان و در صورت تداوم در سال آینده سود خیلی خوبی خواهند ساخت. این چند روز خشونت بار خیلی به این موضوع توجه نمی شد و تر و خشک باهم به حراج آتش رفته بودند. حالا شاید کمی حواس ها جمع باشد و با در نظر گرفتن شرایط موجود، معاملات صورت بگیرد.

 

3) دعوا در سقف دلار ادامه دارد. نه خریدارها ول کنند هستند و ترسو و پیرو مکتب الیوت، نه بانک مرکزی دوست دارد سقف را از دست بدهد. رئیس جدید هر کاری کرد نرخ دلار در ماه گرد ریاستش پایین تر از روز اول ریاستش باشد، نشد که نشد. یک ماه از ریاست ایشان گذشت، در این یک ماه نزدیک به 4 میلیارد دلار ارز نیمایی عمدتا به نرخ 28500 به واردکنندگان تخصیص داده شد اما در بازار آزاد علی رغم همه ی مداخله ها و فشارها به خریدارن از قبیل عرضه ی ربع سکه در بورس کالا، عرضه ی سکه تمام، چسباندن نرخ اسکناس به نرخ بازار و عرضه ی سنگین و حاتم بخشی ارز نیمایی در نرخ 28500 تومان، نرخ دلار کماکان بالاتر از اولین ساعات حضور ایشان بر مسند است. عرضه ی انباشته نیما در بعضی روزها کمتر از 100 میلیون دلار شده است و کماکان ایشان از راه اندازی بازار مبادله ای طفره می روند. آقای رئیس همه منتظر شما هستند.

 

4) طرح مولدسازی را حتما شنیده اید. یک هیات 7 نفره می توانند با قدرت بی سابقه دارایی های راکد دولتی را به مولد نمایند یعنی به فروش برسانند. دولت و ارکان زیرمجموعه، نهادهای عمومی غیرانتفاعی (مانند صندوق های بازنشستگی)، بانک ها و نهادهای حاکمیتی مقاومت عجیبی در عدم فروش دارایی های مازاد و راکد خود دارند. حالا به ته دیگ خوردن کفگیر باعث شده است هیاتی پرقدرت تشکیل شود تا شاید این دارایی ها را واگذار کند.

البته قدرت بی انتهای این شکلی نگران کننده است آن هم در مساله مهمی مثل واگذاری دارایی های دولتی. اما اگر این روند به بانک ها هم برسد آن موقع شاید با فروش دارایی ها و انتقال سود حاصل به حساب سرمایه، هم مشکل کفایت سرمایه بانک ها حل شود و هم مثل انجماد شبه پول در ساختار بانکداری ایران برطرف شود.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 5 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد