تحلیل بازار امروز 1شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 1شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 1شهریور 1401

1) امروز هم روند عملکرد بهتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل ادامه پیدا کرد. ارزش معاملات مجددا افزایش پیدا کرد و به 3200 هزار میلیارد تومان رسید. در یک ماه گذشته سومین روزی بود که تراز حقیقی به جای منفی، مثبت بود. نمادهای زیاد اصلاح کرده یا کوچک و متوسط باز هم مورد توجه بودند و همین باعث شد تعداد نمادهای مثبت به تعداد نمادهای منفی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

اتحادیه اروپا در حال فشار به آمریکاست تا سریعتر پاسخ خودش به متن پیشنهادی را بدهد. آخرین گمانه زنی رویترز در مورد موضع آمریکا در پیش گرفتن مذاکرات بیشتر روی برخی موارد است که اگر این چنین باشد زمان اعلام توافق را کمی عقب می اندازد. اروپا دچار کمبود انرژی وحشتناک است و همین باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه های صنعتی شده. یکی از اتفاقات غیرقابل باور هم قطعی برق دو روزه در شانگهای است. چه کسی فکر می کرد چین دچار مشکل تولید برق شود؟!!!

2) در دوران دو ساله افت بازار عمده حمایت و بازارگردانی رو نمادهای بزرگ انجام گرفت. اولین دلیل اهمیت این نمادها در شاخص کل بود و از طرف دیگر به دلیل وجود منابع مالی در این شرکت ها یا سهامداران آنها، نبود منابع نقد مطرح نبود و چک سفید امضا برای حمایت داشتند. حتی در گروه هایی مثل خودرو یا بانک هم حمایت از نمادهای بزرگتر خیلی بیشتر بود. به همین دلیل کدهای حمایتی (بازارگردان ها، خود شرکت ها و صندوق های حمایتی) پر است از سهام این نماد.

در عین حال این حمایت ها باعث شد که اصلاح قیمت نمادهای بزرگ در مقایسه با نمادهای کوچک خیلی کمتر باشد. از طرف دیگر به دلیل نبود این نوع حمایت ها، نمادهای کوچک و متوسط تا مرحله بیش فروشی اصلاح کرده اند و حتی دچار حباب منفی شده اند. همین مساله باعث شده در این روزها که پول در بازار کم است و اتفاقا ریسک هایی مثل قیمت های جهانی و افت نرخ دلار در نمادهای بزرگ بیشتر مطرح است، تمایل به خرید نمادهای کوچک و متوسط افزایش پیدا کند.

3) یک فرضیه در مورد دلار: مال داران درهمی چند روز پیش مطلع شدند که امارات در حال فرستادن سفیر به ایران بعد از 7 سال است. از طرف دیگر بعضی هم منتظر فروش به خاطر احتمال توافق بودن. همزمانی این دو باعث افت شدید دلار در دو روز متوالی با گپ شد. بالافاصله بعد از این دو روز، شاهد پر شدن گپ بودیم و از امروز دلار مجدد حالت شلی به خودش گرفته است. به نظر می رسد بدون امضای توافق دلار در محدوده 28 تا 30 بچرخد و منتظر خبرهای آتی باشد.

4) شرایط اقتصاد جهانی هر چند سال یکبار به اهالی خاورمیانه حال می دهد و قیمت انرژی در دنیا به دلیل اختلال ها به صورت قابل توجهی رشد می کند. کمبود انرژی در دنیا به خاطر خشکسالی بی سابقه به جایی رسیده است که حتی برق در شانگهای قلب اقتصادی چین و شاید دومین شهر مهم اقتصادی دنیا به مدت دو روز قطع می شود. دنیای عجیبی شده است. خدا کند سریعتر تحریم ها شل شود و اقتصاد ایران بتواند یک نفس عمیق بکشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. خسته نباشید🙏

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد