تحلیل بازار امروز ۹آذر ۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۹آذر ۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۹آذر ۱۴۰۱

  • یک چهارشنبه ضعیف نسبت به چهارشنبه های اخیر تجربه کردیم و ارزش معاملات خرد با سلام و صلوات به 2850 میلیارد تومن رسید. کلا این چهارشنبه ها داستان جالبی است، فروشنده برای در امان ماندن از اخبار اخرهفته ای ترجیح می دهد نقد باشد و شنبه نسبت به خرید یا عدم خرید تصمیم بگیرد. تک سهم ها، خبرمحورها و کمی سهم های دلاری امروز مورد توجه بودند. در نمادهای پرتراکنش پالایشی و خودرویی خبر خاصی نبود، حتی خودرو نسبتا منفی معامله شدند. برخلاف خودرویی ها، قطعاتی ها نماد مثبت زیاد داشتند.

 

  •  چند روزی است که نمادهای دلاری که پی به ای پایینی داشتند و در رشد اخیر چندان مورد توجه نبودند، تکانی به خودشان داده اند. از این دسته نمادها می تواند به #بوعلی #کنور#فجر #شبصیر #فتوسا و نمادهای اینچنین اشاره کرد. نمادهای کوچک دلاری که از ابتدای سال چندان عملکرد جالبی نداشتند و به دلیل ترس از قیمت های جهانی و همچنین کنترل نرخ ارز چندان مورد توجه نبودند و عمدتا بازده قیمتی مناسبی نداشتند. البته نمادهای بزرگ دلاری هم برخلاف 1400 در سال جاری چندان عملکرد خوبی نداشتند مثل #فملی و #فولاد . خلاصه اینکه در روزهای اخیر به دلیل تغییر فاز فکری بازار و توجه به احتمال رشد دلار در آینده ی نزدیک مورد توجه قرار گرفته اند.

 

  •  داستان واگذاری شرکت های بانک ملی هم در یکسال اخیر جزو اخباری بوده که بعضا بولد می شود و بعضا فروکش می کند. در چند روز اخیر بانک ملی 5 درصد از ونیکی واگذار کرد و عملا سهامدار حداکثری بانکها در سرمایه گذاری ملی ایران دیگر تمام شد. از طرف دیگر مجددا بحث واگذاری #شاراک به صدر شایعات برگشته است.

نوبت اول این مزایده به دلیل نقد بودن معامله و همچنین قیمت آن بدون مشتری ماند. حالا با برنامه واگذاری نقد و اقساط شاید خریداری برای این پتروشیمی قدیمی حاضر شود، شاید هم خریدارانی در کار باشند و رقابت کنند. فرزین مدیرعامل بانک ملی عزم جدی برای واگذاری شرکت ها دارد تا بتواند تراز وحشتناک منفی این بانک را سروسامان ببخشد.

باید دید بالاخره این عملیات به نتیجه خواهد رسید یا مثل دفعات قبل واگذاری ها با شکست مواجه خواهد شد. در صورت واگذاری شاراک، #وبانک می تواند شرایط بسیار جذابی پیدا کند. پارس آریان هم جزو دیگر واگذاری های جدی روزهای آتی است.

  • سرمایه معادن روی با نماد #کروی هلدینگی متشکل از چند شرکت تولید کننده سرب و روی در کشور است. #فاسمین #فرآور #فسرب از بزرگترین زیرمجموعه های این هلدینگ معدنی است. یکی از ویژگی های جالب زیرمجموعه های این شرکت موجودی محصول تولید شده آنها یعنی روی است. امسال اتفاقی که افتاده هم تولید زیرمجموعه ها بیشتر شده و هم بعضا فروش از موجودی را نیز تجربه کرده اند. حالا در هفته های آتی خود کروی و فاسمین افزایش سرمایه از سود انباشته نیز تجربه خواهند کرد.در صورتی که قیمت جهانی روی افت جدی نکند این هلدینگ و زیرمجموعه ها می تواند جزو گزینه های مورد بررسی باشد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 8 نفر 4.6/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد