تحلیل بازار امروز ۲۳آذر۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۲۳آذر۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۲۳آذر۱۴۰۱

  • بعد از یک روز معاملاتی پر گردش در روز گذشته، ارزش معاملات در روز جاری افت کرد و 4200 میلیارد تومان مجموع ارزش معاملات خرد در روز جاری بود. البته این عدد باز هم نسبتا خوب است و نشان از حفظ شرایط رونق نسبی در بازار دارد.

در کل زمانی که سهم های بزرگ با اقبال مواجه می شوند به دلیل عرضه سنگین اینگونه سهم ها بلافاصله شاهد یک نوع خلا در بازار می شویم. البته همه ی این نوسان ها کوتاه مدت بوده و با توجه به شرایط کلان کشور به مرور موج صعودی ادامه پیدا خواهد کرد.

  •  بورس یکی از بهترین هفته های خودش در سال 1401 را پشت سر گذاشت و بازده نزدیک به 5 درصدی کسب کرد. ترس از مداخله ی دولت در درآمد و سودآوری شرکت ها باعث شده علی رغم تورم فزاینده و رشد قیمت اکثر دارایی ها در کشور، سهامداران کماکان با احتیاط حرکت کنند و عمدتا شاهد عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها هستیم.
  • بعضی هفته ها مثل این همین هفته، ریسک پذیری افزایش پیدا می کند و همین باعث می شود بازده قابل توجه کسب شود. خیلی ها از مصوبه ی دیروز که شرکت های صادراتی را مجبور به عرضه ی همه ارز ناشی از صادرات در نیما می کرد ترسیدند. تجربه نشان داده اینگونه مصوبه ها باعث می شود نرخ دلار آزاد فاصله ای با نرخ دستوری (الان نرخ نیما) بیشتر شود و اتفاقا جهش های ارزی بلندتر و رشد های شدیدتر اتفاق بیافتد.

با توجه به رشد بی وقفه نقدینگی و پایه ی پولی با تاسف فراوان باید گفت دلار و سایر ارزها کماکان جای رشد دارند، حالا ممکن است در کوتاه مدت بشود با اجبار و دستور و از جیب دیگران شرایط را کنترل کرد، ولی تا مسائل کلان حل نشود با دستکاری های خرد وضعیت درست نمی شود.

  •  امروز در بورس کالا خودروهای مختلف عرضه شدند. در عرضه ی پریستژ شاهد هیجان بالا و رشد قیمت قابل توجه نسبت به قیمت پایه بودیم. عجیب اینکه هیچ کس به تعدیل قیمت مصرف کننده در خودروهایی مثل 207 و تارا توجه نمی کند و مافیای بدعادت خودرو فقط همین هیجان را بولد می کنند.

واقعیت این است اگر همین پریستیژ به قیمت پایه توسط کارخانه بیرون از بورس کالا هم عرضه می شد، دلال های بدعادت به قیمت بالاتر از همین بورس کالا، خودرو را به دست مصرف کننده می رساندند. چون عرضه در اوایل کم است این شرایط پیش می آید.

با افزایش عرضه پرستیژ قیمت مصرف کننده نیز تعدیل خواهد شد، همانگونه الان مصرف کننده 207 و تارا را به قیمت کمتری نسبت به بازار سیاه خودرو که در سیطره دلال هاست، می تواند بخرد. جنگ سیاه بازان با بازار شفاف (بورس کالا) کماکان ادامه دارد

  • شرکت های تولیدکننده ی کامودیتی که سایز کوچک یا متوسط دارند، از نظر بازده عملکرد بهتری نسبت به کامودیتی محورهای بزرگ دارند. دلیل اصلی آن عرضه کننده کمتر اینگونه سهم ها است. از طرف دیگر این شرکت ها کمتر مورد دست درازی دولت قرار می گیرند. همچنین مخاطراتی مثل قطعی گاز یا سایر موارد کمتر متوجه این شرکت ها می شود.

پتروشیمی هایی مثل #شغدیر #بوعلی یا فلزاتی هایی مثل تولیدکننده های روی یا مس مثل #کروی یا #فباهنر و نمادهای مشابه دیگری. البته موج dvalution در نهایت همه ی شرکت ها حتی غیردلاری ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد اما اینگونه شرکت ها به پیشواز می روند.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد