تحلیل بازار امروز ۱۶آبان۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۱۶آبان۱۴۰۱

تحلیل بازار امروز ۱۶آبان۱۴۰۱

 

1) یکی از روزهای مثبتی که مدتها بود اصلا یادمون رفته بود بورس اینجوری هم می تونه باشه. اصلا از اون روزها که تا اخر بازار ادم دوست داشت اصغر آقا بفرما گوش بده. یهو انگار گوشی دست خیلی ها اومد که نکنه یهو جا بمونم. بازار ارزون این ویژگی را داره، ارزون می مونه ارزون می مونه یهو چشمت را باز می کنی می بینی پریده.

ارزش معاملات خرد به 5800 میلیارد تومن رسید و برای دومین روز در هفته ی جاری شاهد تراز حقیقی مثبت و ورود پول حقیقی بودیم. با حرکتی که امروز در بازار اتفاق افتاد، افت پاییز تقریبا جبران شدن و در بعضی از سهم ها به قیمت های بالاتر از انتهای تابستان رسیدیم.

2) وقتی بازار دسته جمعی مثبت می شه خیلی جای تحلیل نمی مونه. یعنی بیشتر باید روی رفتار کلی صحبت کرد. حالا در کلیت بازار چه اتفاقی افتاد. واقعیتش کسی انتظار نداشت بازار چند روز پشت سر هم مثبت باشه، بعد چندتا کندل مثبت خوب بخوره و بعد اصلاح نده.

بازار اصلا شل تر از این حرف ها به نظر می رسید. بعد یهو فعال عزیز چشمش را باز کرد و دید سهم ها دارند رشد می کنند و اصلاح هم نمی دن. حس جاماندگی سرتاپایش را فرا گرفت. تراز 6 همتی منفی حقیقی ها در انتهای مهرماه را شاهد می گیریم تا شدت فرار حقیقی از بازار را متوجه بشوید. خلاصه امروز یه جوری شد که برا جانموندن همه همدیگر را هل می دادن.

3) حالا یک سوال اساسی پیش می آید. آیا نباید با این رشد سریع در کوتاه مدت (حداقل در برخی از سهم ها که بعضا بزرگ هم هستند مثل فملی) شناسایی سود کرد؟ واقعیت این است که وقتی به دید بلندمدت و میان مدت به سهم ها نگاه می کنیم کماکان ارزان هستند اما این حس سود کوتاه مدت ممکن است انگیزه شناسایی سود ایجاد کند.

توصیه ما می تواند این باشد که اگر بازار از خودش تریگر ضعف نشان یک چرخشی در پرتفو شاید بد نباشد ولی بازار در شرایطی نیست فکر کنیم اگر فروختیم برنده شدیم. لذا اگر هم سهمی را نقد کردیم باید با دقت بازار را فالو کنیم تا بعدا جامانده نباشیم.

4) اون زمانی که بازار بسیار راکد بود سعی می کردم شرایط را تشریح بکنم و چشم انداز رکود را بازکنم تا شاید شرایط قابل تحمل باشد.

در بحث تشکیل حباب منفی هم در بورس هم از ابتدای تابستان تلاشم بر این بود که خیلی از قیمت ها ارزان متعجب نشیم و نترسیم. در بازار مالی خیلی از این حالت ها پیش می آید. الان هم شاید بد نباشه بگم که درسته چشم انداز بلندمدت بورس صعودی است ولی ممکن است چند روز بعد شاهد نوسان باشیم.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد