تحلیل بازار امروز ۱۵ آبان

تحلیل بازار امروز ۱۵ آبان

تحلیل بازار امروز ۱۵ آبان

1) در دومین روز هفته هم بورس شرایط مثبتی را تجربه کرد و با ارزش معاملات خرد در حدود 3800 میلیارد تومان، هم شاخص کل مثبت خورد و هم شاخص هم وزن. البته امروز تراز حقیقی مثبت نبود و برخلاف دیروز، حقیقی ها بیشتر فروشنده بودند و به قول معروف شاهد خروج پول حقیقی بودیم. تقریبا از اواخر بازار در یک چرخش، چوب رشد بازار از گروه فلزی به گروه خودرویی منتقل شد و اکثر خودروسازها و قطعه سازها در انتهای بازار با صف خرید بسته شدند.

البته فلزی ها هم در مجموع مثبت خوردند اما تقاضای هیجانی روز شنبه امروز کمتر به چشم می خورد. دلار هم امروز در حدود 36 هزار تومن نوسان کرد و احتمالا خیلی ها منتظر دوشنبه ماندند تا بازار حواله باز شود و با شرایط آن تصمیم به خرید یا فروش در بازار ارز بگیرند. دلار نیما هم ظاهرا به حدود 28 هزار تومن رسیده و حتی در برخی معاملات بالاتر از 28 هزار تومن نیز تجربه شده است.

2) بعد از رشد دسته جمعی کامودیتی ها در آخر هفته و همزمانی آن با رشد نرخ دلار آزاد تقاضای یکباره ای از سوی بازاری ها وارد صنایع بزرگ کامودیتی محور در روز شنبه شد. در واقع در روز شنبه معامله گرها با شرایطی مواجه شدند که نرخ فروش بسیاری از شرکت های کامودیتی محور به صورت ریالی 10 درصد و بیشتر رشد کرده بود. حالا بعد از این هیجان آنی، باید منتظر روزهای آتی و رفتار قیمت جهانی کامودیتی ها و همچنین رفتار نرخ دلار آزاد و نیما بود.

بسیاری بر این باور هستند که کف نرخ ریالی محصولات کالایی مختلف از فلزات گرفته تا محصولات پتروشیمی در یکی دو ماه اخیر تجربه شده و بعید است نرخ هایی پایین تر از نرخ های اخیر تجربه شود.

 

3) همان موقع که بورس کالا گفت جلسه پذیرش تارا و 207 برگزار شد هم ایران خودرو نگفت این محصولات پذیرش نشده اند. ایران خودرو گفت پذیرش صورت گرفته اما، برای عرضه باید یکسری شرایط برآورده شود تا وزارت صمت عملا اجازه عرضه را بدهد. حالا امروز نامه پذیرش این دو محصول مهم و پرتیراژ منتشر شد. احتمالا چرخش به سمت گروه خودرو هم به این خبر مربوط بوده و عده ای پیش از انتشار آن، باخبر شده و به پیشواز رفته اند.

ورود محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا به بورس کالا و افزایش نرخ احتمالی می تواند این دو خودروساز را سودده کند. البته وزارت اقتصاد هم پیگیر سازوکار جبران ضرر و زیان این دو به خاطر قیمت گذاری دستوری است. خلاصه اینکه در ماه های آتی شاهد افزایش نرخ فروش کارخانه ی این دو خودروساز خواهیم بود و احتمالا پس از سالها این دو سود عملیاتی و سود خالص بسازند.

 

4) شاخص کل امروز برگشت به مرز یک میلیون 350 هزار واحد که در ابتدای مهرماه تقریبا همین عدد بود. به عبارت دیگر مثبت های 7 روز اخیر توانست کل افت تجربه شده از ابتدای مهرماه را کاور کند. البته احتمالا بسیاری از نمادها این وضعیت را نداشته باشند و در قیمتی کمتر از ابتدای مهرماه باشند. چراکه شاخص هم وزن نسبت به ابتدای مهر ماه هنوز 4 درصد پایین تر است.

به همین دلیل هنوز می توان گفت حباب منفی بازار از بین نرفته و راه طولانی برای برطرف شدن این ناهنجاری در پیش است. معمولا رشد های کوتاه مدت سریع انگیزه فروش ایجاد می کند اما وقتی از دور به بازار نگاه می کنیم کماکان نمادهای زیادی، زیرارزش معامله می شوند.

 

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد