40 1

5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

1) نگرانی از افزایش تعداد مبتلا به کرونا در چین و همچنین اظهارات مقامات فدرال بانک در ادامه سیاست های انقباضی باعث شد قیمت جهانی نفت کاهش قابل توجهی را تجربه کند و همچنین قیمت بقیه کامودیتی ها مانند مثل نیز کاهشی شد. البته فلزات رنگی و پایه کمتر از نفت واکنش منفی نشان دادند. نکته ی دیگر اینکه فولاد در چین برخلاف کامودیتی های دیگر، هفته خوبی را در چین پشت سر گذاشت و از سنگ آهن تا شمش فولاد رشد قیمتی در هفته ی گذشته داشتند.

برآیند تحولات بازارهای جهانی در یک هفته گذشته به گونه ای نبود که سمت خرید در بورس ایران را تحریک کند. قیمت های جهانی کامودیتی تا زمانی که سیاست های انقباضی فدرال رزرو متوقف نشده است و همچنین چین کرونا را نتوانسته مدیریت کند کماکان نوسانی خواهد بود. با این وجود کف قیمت جهانی بسیاری از کامودیتی ها تثبیت شده است.

2) هفته ی پیش رو اخبار پیرامون صنعت خودرو به دلیل عرضه محصولات جدید در بورس کالا افزایش خواهد یافت. به همین دلیل گردش معاملات و نوسان در این گروه، در هفته ی پیش رو بالا خواهد بود. قیمت سهم های اصلی گروه خودرو در محدوده هایی هستند که هم فروشنده ی قابل توجه دارند و هم خریدار. همین موضوع باعث شده اکثر نمادها مانند #خگستر #خودرو در یک محدوده ی قیمتی مشخصی در حال نوسان هستند باید ببینیم بالاخره رو به بالا از این محدوده خارج خواهند شد یا رو به پایین..

از نظر تحلیل بنیادی اگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ مانند 207 به اندازی در رشد درآمد و سودآوری این شرکت ها تاثیر دارد که می تواند محدوده نوسانی را رو به بالا بشکند.

3) عدم اطمینان داخلی و بین المللی افزایش پیدا کرده است. وضعیت اجتماعی و سیاسی داخلی نیازی به توضیح من ندارد و همه در جریان اوضاع هستند. اما در مورد وضعیت بین المللی به نظر می رسد سیاست مماشات در مذاکرات هسته ای از طرف غرب در حال کنار گذاشته شدن است و اگر تغییر رویه ای در مذاکرات صورت نگیرد باید منتظر شورای امنیت در سه تا 6 ماه آتی بود.

یک تصور غلطی بین برخی ها وجود دارد که بایدن رئیس جمهوری نیست که بتواند اجماع بین المللی بر علیه ایران به راه بیاندازد. اما واقعیت این است اتفاقا در این زمینه از روسای جمهور دیگر بسیار قوی تر است.

4) انجمن سیمان درخواست افزایش نرخ پایه سیمان را داده است. البته نرخ پایه عرضه هفتگی شرکت های سیمانی در بورس کالا با توجه به رقابتی که برای خرید سیمان آنها صورت می گیرد، در اکثر مواقع بالاتر از این نرخ پایه مدنظر انجمن است. برای شرکت هایی که عرضه آنها با رقابت بالا همراه نمی شود اما عمدتا قیمت های فروش نزدیک همین نرخ پایه است.

لذا افزایش نرخ سیمان پایه مدنظر انجمن سیمان می تواند باعث شود نرخ فروش شرکت های کم تقاضا افزایش پیدا کند و در بلندمدت نیز نرخ فروش کلیه شرکت ها را می تواند تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

5) با توجه به نوسانی شدن شرایط و دست به عصا شدن مجدد نهادها و سرمایه گذاران، به احتمال فراوان در هفته ی پیش رو مجددا شاهد توجه به بازار پایه باشیم و نمادهای این بازار بیشتر از نمادهای لیست شده در بورس و فرابورس مورد توجه قرار گیرند. از طرف دیگر اگر این هفته صندوق های حمایتی در جمع کردن کف بازار موفق عمل کنند و از هیجان منفی جلوگیری کنند، می توان امیدوار بود دوران رنج منفی و فرار از بازار مجددا شروع نشود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید